Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Supermarkedernes øko-salg boomer

Foto: detailfolk.dk



Friday den 24 October 2014 kl. 15:16 af: Freja Thorbech

Flere danske supermarkedskæder oplever store vækstrater på salget af økologiske varer.

Der bliver smidt langt flere økologiske varer i indkøbskurverne rundt om i de danske supermarkeder.

Økologisk Landsforening vurderer på baggrund af tilbagemeldinger fra dagligvarehandlen, at øko-salget vokser med 8-10 procent i 2014, hvilket er det højeste niveau siden finanskrisen.

- Danskerne interesserer sig mere og mere for rene og sunde fødevarer uden rester af sprøjtegifte og en masse unødige tilsætningsstoffer. Det er blandt andet afspejlet i en stor vækst i salget af økologisk frugt og grønt, siger Henrik Hindborg, der er markedschef i Økologisk Landsforening, i en udtalelse.

Økologisk mersalg for millioner

Blandt andet hos SuperBrugsen har man oplevet en overraskende stor stigning i salget af økologiske varer i de første ni måneder af året. Det er vokset med ikke mindre end 11 procent i år, hvilket er cirka tre gange så højt som den generelle vækst. Da kæden i forvejen har et stort økologi-salg, er der tale om et mersalg af økologi på et stort to-cifret millionbeløb.

- Udviklingen er meget glædelig, og vi vil det kommende år satse massivt på at forstærke udviklingen yderligere. At gøre økologien til hvermandseje er en del af Coops madmanifest. Med udviklingen i år er vi allerede kommet et skridt nærmere realisering af det, siger kædedirektør i SuperBrugsen, Kenneth Pedersen, i en udtalelse.

Han fremhæver, at det væksten blandt andet skyldes, at varer med en ellers lav øko-andel vokser stærkt, at interessen for økologi spreder sig til flere områder af Danmark samt at SuperBrugsen har fået mange nye, lokale varer ind på hylderne, som hovedsageligt er økologiske.

Nye tiltag på vej i Føtex

Også hos konkurrenterne i Dansk Supermarked oplever man i lighed med de foregående år, at Bilka, Føtex og Netto vækster det økologiske salg betragteligt. En to-cifret vækstrate i Føtex skyldes ifølge salgsdirektør, Jan Larsen, en målrettet indsats for at udbrede den gode kvalitet til mere konkurrencedygtige priser.

- Økologi spiller en central rolle i danskernes opfattelse af kvalitet, og i Føtex forventer vi, at den stærke udvikling i det økologiske salg vil fortsætte. Vi er derfor på trapperne med en række nye tiltag indenfor det økologiske sortiment, som kunderne vil møde allerede inden for de kommende uger, og som vil gøre økologien endnu mere tilgængelig for vores kunder, siger Jan Larsen.

Danmark er det land i verden, hvor økologi udgør den største andel af det samlede fødevaresalg, nemlig cirka otte procent.

LÆS OGSÅ: Ny uddannelse skal styrke butiksansattes øko-viden



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD