Ny uddannelse skal styrke butiksansattes øko-viden
Præstø Madmarked åbner et nyt akademi, der skal uddanne medarbejdere og lokalbefolkningen i økologi og bæredygtighed.
Hvad er økologi, og hvorfor er det vigtigt, at vi køber økologisk? Hvordan gør man en produktion bæredygtig, og hvad vil det sige?
Emner som disse er på dagsordenen, når Præstø Madmarked 20. januar åbner et nyt akademi, der skal uddanne medarbejdere hos Præstø Madmarked inden for økologi og bæredygtighed.
Formålet er, at medarbejderne fremover bedre kan guide forbrugere på vej til at træffe fornuftige valg, men kurserne bliver også gratis for alle andre interesserede. Det skriver Landbrug & Fødevarers netmedie Foodculture.dk.
- Den viden vi danskere har om fødevarer, og hvordan de bliver produceret, er desværre ubeskrivelig lav, siger Birgitte Escherich, indehaver af Præstø Madmarked, og kommende underviser på kurserne, til Foodculture.dk.
- Det er vigtigt at vi ved, hvor maden kommer fra, og hvordan den bliver til, fordi det er den eneste måde, vi kan træffe fornuftige valg på, når vi køber ind. Og den traditionelle fødevarehandel i dag er meget kompleks, så det kan være svært at gennemskue. Det håber jeg at kunne ændre på med dette akademi, fortsætter Birgitte Escherich.
Præstø Madmarked åbnede i maj 2013 med det formål at sælge lokalproducerede økologiske varer til forbrugerne og en vigtig del af målsætningen, har også været at udbrede budskabet til danskerne om økologisk produktion. Derfor er der foreløbigt fem kurser i kalenderen i januar og februar, og planen er at følge op med flere derefter.
Aalborg uni: Godt at holde kurser lokalt
Aalborg Universitet har fulgt Præstø Madmarked tæt, siden det åbnede, for at indsamle viden om forbrugeradfærd, og hvordan madmarkedet udbreder økologi i lokalområdet. Her er holdningen, at det nye initiativ vil få stor værdi.
- Det er fantastisk, at man kan sætte sådan et initiativ i gang med lokalsamfundet som målgruppe, så man ikke nødvendigvis skal på et universitet for at få inspirerende ny viden. Min egen forskning om unge og deres madvaner, peger også på at viden om, hvem der har lavet maden, hvor den kommer fra og i det hele taget viden om produktion, også påvirker vores madoplevelser, siger Boris Andersen fra forskergruppen FINe (Foodscapes, Innovation og Netværk) på Aalborg Universitet til Foodculture.dk.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter