Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Ny uddannelse skal styrke butiksansattes øko-viden

Foto: detailfolk.dk



Friday den 17 January 2014 kl. 14:26 af: Newspaq

Præstø Madmarked åbner et nyt akademi, der skal uddanne medarbejdere og lokalbefolkningen i økologi og bæredygtighed.

Hvad er økologi, og hvorfor er det vigtigt, at vi køber økologisk? Hvordan gør man en produktion bæredygtig, og hvad vil det sige?

Emner som disse er på dagsordenen, når Præstø Madmarked 20. januar åbner et nyt akademi, der skal uddanne medarbejdere hos Præstø Madmarked inden for økologi og bæredygtighed.

Formålet er, at medarbejderne fremover bedre kan guide forbrugere på vej til at træffe fornuftige valg, men kurserne bliver også gratis for alle andre interesserede. Det skriver Landbrug & Fødevarers netmedie Foodculture.dk.

- Den viden vi danskere har om fødevarer, og hvordan de bliver produceret, er desværre ubeskrivelig lav, siger Birgitte Escherich, indehaver af Præstø Madmarked, og kommende underviser på kurserne, til Foodculture.dk.

- Det er vigtigt at vi ved, hvor maden kommer fra, og hvordan den bliver til, fordi det er den eneste måde, vi kan træffe fornuftige valg på, når vi køber ind. Og den traditionelle fødevarehandel i dag er meget kompleks, så det kan være svært at gennemskue. Det håber jeg at kunne ændre på med dette akademi, fortsætter Birgitte Escherich.

Præstø Madmarked åbnede i maj 2013 med det formål at sælge lokalproducerede økologiske varer til forbrugerne og en vigtig del af målsætningen, har også været at udbrede budskabet til danskerne om økologisk produktion. Derfor er der foreløbigt fem kurser i kalenderen i januar og februar, og planen er at følge op med flere derefter.

Aalborg uni: Godt at holde kurser lokalt

Aalborg Universitet har fulgt Præstø Madmarked tæt, siden det åbnede, for at indsamle viden om forbrugeradfærd, og hvordan madmarkedet udbreder økologi i lokalområdet. Her er holdningen, at det nye initiativ vil få stor værdi.

- Det er fantastisk, at man kan sætte sådan et initiativ i gang med lokalsamfundet som målgruppe, så man ikke nødvendigvis skal på et universitet for at få inspirerende ny viden. Min egen forskning om unge og deres madvaner, peger også på at viden om, hvem der har lavet maden, hvor den kommer fra og i det hele taget viden om produktion, også påvirker vores madoplevelser, siger Boris Andersen fra forskergruppen FINe (Foodscapes, Innovation og Netværk) på Aalborg Universitet til Foodculture.dk.

LÆS OGSÅ: Nyt madmarked vil udfordre supermarkedet



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD