Supermarkeder på forkant bliver en irritation for kunderne
Allerede nu er supermarkederne begyndt at bruge halloween i markedsføringen. En lektor fra CBS tvivler på den strategi.
Tilbage i de gode gamle 1990’ere var der nærmest ikke en sjæl her i landet, som skænkede halloween en ærlig tanke.
I dag er det anderledes. Halloween har særligt godt tag i børnefamilierne, hvor langt over halvdelen regner med at fejre den amerikanske tradition, hvis en frisk undersøgelse foretaget af YouGov på vegne af Fanta ellers står til troende.
Landets supermarkeder lader ikke sådan en chance passere. Selvom der stadig er en lille måned til halloween, er græskar, slik, udklædning og andet uhyggeligt tilbehør allerede en del af markedsføringen. Det skriver BT.
Men det kan give bagslag at være så meget på forkant, lyder det fra Mogens Bjerre, lektor ved Copenhagen Business School. Han advarer om, at det kan blive en “månedlang irritation for kunderne” og dræbe magien.
- Det er, som vi har set det op til jul: Det kommer tidligere og tidligere. Det handler om at lave det første salg. Mange af de her varer køber kunderne kun én gang, så man vil være først og sikre, at kunden køber i ens egen butik, siger Mogens Bjerre til BT.
Større end fastelavn
Fejringen af halloween minder en del om fastelavn, men den amerikanske tradition har for længst overgået sit danske modstykke, fremgår det af en gennemgang fra Coop Analyse
Salgstal fra Coops butikker viser, at fastelavn og halloween i 2007 var lige store, når man ser på udklædning og pynt. I 2015 havde halloween vokset sig næsten tre gange så stort som fastelavn.
- Modsat fastelavn, som i dag kun er for små børn, er halloween også for de større børn og deres forældre, sagde Lars Aarup fra Coop Analyse til Kristligt Dagblad i 2019.
- Det hænger sammen med, at det er uhyggeligt, at det er aften, og at det er mørkt. Store og små klæder sig uhyggeligt ud, og mange hygger sig med at klæde hele deres hus uhyggeligt ud, sagde han.
Halloween fejres den 31. oktober.
LÆS OGSÅ: Bureau skal skubbe grænserne for markedsføring i Lidl
Læs hele artiklen på BTFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter