Supermarkeder jagter eksklusive designvarer
I den seneste tid har dagligvarekæder haft flere eksklusive designvarer på hylderne, men producenterne raser over at finde deres varer som slagtilbud.
Der er nok flere kunder, der spærrer øjnene op, når de blandt slagtilbud på kakaomælk og Beauvais Ketchup pludselig støder på kongeligt porcelæn fra Royal Copenhagen på deres indkøbstur i Rema 1000. Men ikke desto mindre har discountkæden siden december solgt skåle fra stellet 'Mega Mussel', det skriver Business.dk.
De er langt fra første kæde, der hiver et parti eksklusive designvare hjem til butikkerne, men det falder sjældent i god jord hos virksomhederne bag produktet.
Eksklusiviteten daler
Hos Royal Copenhagen er man nemlig alt andet end begejstret og føler, at mærket mister sin eksklusivitet.
- Vi er færdige, hvis vores brand bliver præsenteret ved siden af en gang hakket flæsk på tilbud, siger chefen for Royal Copenhagen Mads Ryder til Business, og tilføjer, at værdien på stellet falder for både virksomheden såvel som de kunder, der allerede har købt det, når det ryger på tilbud i discountbutikker.
Prisen får et nyk nedad
Rema 1000 har da også givet prisen et ordentlig nyk og sælger, ifølge Business.dk, en skål til 799 kroner, der normalt koster 1499 kroner i Royal Copenhagens butikker. Mads Ryder ved ikke, hvordan Rema 1000 er kommet i besiddelse af deres varer, men han agter ikke at gøre noget ved det.
På Coops hjemmeside kan man i øjeblikket også købe skåle fra Mega Mussel, her kan man købe tre skåle for 1299 kroner.
"Jagter altid gode tilbud"
Royal Copenhagen er langt fra det eneste eksklusive, danske designbrand, der er røget på supermarkedernes hylder. For blot nogle måneder siden kunne man nemlig finde et anlæg fra B&O's serie B&O Play på hylderne i Kvickly.
Her fastslog B&O ligesom Royal Copenhagen, at man ikke havde indgået noget samarbejde med Coop. Hos Coop lod man dog forstå, at man altid er på udkig efter eksklusive varer til kunderne.
- Da det er meget populært hos vores kunder, vil vi fortsat gøre det og jagter konstant gode tilbud på stærke mærkevarer inden for alle kategorier. Det er også med til at profilere coop.dk, trække flere kunder til og skabe en god omsætning, sagde informationsdirektør hos Coop Jens Juul Nielsen dengang til detailfolk.dk
Hos hverken Coop eller Rema 1000 har man været interesseret i at fortælle, hvor man har købt varerne.
- Vi fik pludseligt et godt tilbud om produkterne, og så slog vi til. Vi vil jo gerne give nogle rigtigt gode tilbud til vores kunder, siger indkøbsdirektøren i Rema 1000 Anders René Jensen til business.dk.
LÆS OGSÅ: B&O på hylderne i Kvickly
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter