Sundhedsmærke er blevet vildt populært
Nøglehulsmærket er på kort tid blevet det andet mest populære mærke blandt forbrugerne, også detailbranchen er vilde med at bruge det populære sundhedsmærke.
Mere end 9 ud 10 danskere ved, hvad nøglehulsmærket er, og tre ud af fire har tillid til det populære mærke, det viser en ny undersøgelse fra Ministeriet fra Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
I 2008 var det kun en ud af 10, der kendte til nøglehulsmærket, som sættes på fødevarer, der indeholder mindre fedt, sukker, salt eller flere fibre end andre fødevarer i samme fødevarekategori. Den lynhurtige genkendelse og popularitet glæder fødevareministeren.
- Det er min vision, at det skal være let at være sund, og at vi får det sundere valg ind som det foretrukne alternativ, der hvor vi handler. Nøglehulsmærkede produkter og opskrifter har banet vejen for sund madglæde. Og det viser sig jo også, at ved at gøre det sundere valg enkelt, indbydende og velsmagende får vi åbnet døre – også for de, der måske ikke har fitnesskort og abonnement på de eksklusive gastronomimagasiner, udtaler fødevareminister Mette Gjerskov om undersøgelsen.
Masser af nøglehulsmærker i detailhandlen
Men det er ikke kun forbrugerne, der er begejstrede for det grønne mærke. Også hos detailbranchen er man vild med mærket, hvilket har medført, at omkring 2.000 varer nu er udstyret med nøglehullet, skriver Politiken.
- Dem (varer med nøglehulsmærket) vil vi gerne have på hylderne, fordi det er med til at brande vores kæder som sunde. Mærket er på kort tid blevet det næststærkeste på markedet, kun overgået af det røde Ø-mærke, siger kommunikationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen til Politiken og tilføjer:
- Næst efter pris er sundhed det vigtigste for kunderne i vores butikker.
Hos Dansk Supermarked gør man også alt, hvad man kan, for at få nøglehulsmærket på så mange varer som muligt.
- Det går forrygende. Vi sætter Nøglehullet på alle de steder, hvor vi kan komme af sted med det, siger Jørgen Bentzen, kvalitetschef i Dansk Supermarked Food til Politiken.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter