Nu må man bruge fødevareanprisninger
Fakta
Fakta om anprisningerne:
- Fra den 14. december 2012 har det været muligt at sætte ernærings- og sundhedsanprisninger på udvalgte fødevarer i Danmark.
- Ernæringsanprisninger er budskaber, der indikerer, at en fødevare har særlige gavnlige ernæringsmæssige egenskaber på grund af et konkret indhold/fravær af energi, næringsstoffer eller andre stoffer. Eksempler på ernæringsanprisninger er: 'Sukkerfri', 'Højt fiberindhold' og 'Indeholder omega-3 fedtsyrer'.
- Sundhedsanprisninger er budskaber, der fortæller noget om, at der er en sammenhæng mellem et indtag af et produkt og produktets effekt på sundheden. Eksempler på sundhedsanprisninger er: 'Calcium har betydning for udvikling og vedligeholdelse af knoglerne' og 'Plantesteroler har vist sig at sænke kolesterolindholdet i blodet. Et højt kolesteroltal er en risikofaktor i forhold til udvikling af koronar hjertesygdom.
- Det er EU Kommissionen, der registrerer, hvilke anprisninger der må bruges.
- Indtil videre er cirka 220 anprisninger godkendt. En virksomhed kan dog selv søge om at få en anprisning til deres fødevare godkendt.
Kilde: Fødevarestyrelsen og Dansk Industri
Nu er det muligt at sætte ernærings- og sundhedsanprisninger på fødevarer. Og imens producenter og detailbranchen er begejstrede, er forbrugerrådet noget mere skeptiske.
'Fibre fra havrekorn bidrager til at øge afføringens volumen' eller 'Indeholder calcium, der er almindeligt for vedligeholdelsen af normale knogler'. Sådanne anprisninger kan kunderne måske støde på fremover, når de køber for eksempel müslibar eller yoghurt. Det skriver pol.dk
For få dage siden blev det muligt, at sætte ernærings- og sundhedsanprisninger på fødevarerne i Danmark - anprisninger, der styres og længe har været brugt af EU.
Producenter glade
Hos Dansk Industri, Landbrug og Fødevarer og store dele af detailbranchen er man begejstrede for anprisningerne.
- Landbrug & Fødevarer finder det fornuftigt, at virksomhederne nu får mulighed for at fortælle forbrugerne om fødevarernes betydning for vores sundhed, skriver Landbrug og Fødevarer i en pressemeddelse. På deres side, Detail- og Foodservice fastslår de samtidigt, at anprisningerne er vigtige for detailbranchen, fordi de kan kommunikere positive budskaber om fødevarerne.
Også hos Dansk Industri er man glade for at ernærings- og sundhedsanprisningerne langt om længe, er kommet til Danmark.
- Anprisninger er en god måde at oplyse forbrugerne om, hvad der er i den mad, de spiser, og om sammenhængen mellem det, de spiser og den effekt, det har for sundheden... Anprisninger kan være med til øge interessen for at spise sundere og også for at sætte sig ind i, hvilken funktion kosten har for sundheden, skriver DI på deres hjemmeside.
Vildleder forbrugerne
Andre organisationer er knap så positive overfor de nye anprisninger. Hos Forbrugerrådet har man længe været modstandere af anprisningerne og kritiseret dem for at vildlede forbrugerne, da anprisningerne for eksempel kan komme på slik og andre mindre sunde fødevarer.
I en klumme i Jyllands-Posten kalder formanden for Forbrugerrådet, Anja Philip, anprisningerne for tragikomiske.
- Det grundlæggende problem er, at langt størstedelen af de 222 anprisninger vedrører stoffer, som befolkningen allerede får tilstrækkeligt af gennem en normal kost... Der vil derfor ikke være en sundhedsmæssig gevinst ved et ekstra indtag, skriver hun og tilføjer:
- Der er derimod risiko for, at forbrugerne vildledes til at tro, at fødevarer med anprisninger har en sundhedseffekt, som de reelt ikke har. En reel sundhedsanprisning vil f.eks. aldrig gøre mælkechokolade hverken sund eller befordrende for forebyggelse af huller i tænderne, selvom det indeholder kalk, der er nødvendig for vedligeholdelse af normale tænder.
Troværdigheden skal fastholdes
Både DI og Landbrug og Fødevarer fastslår dog, at det er vigtigt, at lødigheden og troværdighed fastholdes, når producenterne klasker anprisninger på madvarer.
- Det siger sig selv, at det er nonsens at reklamere for tilsat C-vitamin i en sodavand. Derimod er det relevant at fortælle forbrugerne om de gavnlige virkninger af et højt jern- eller calciumindhold i kød og mælk, fedtsyresammensætningen i fisk eller et højt vitamin- og mineralindhold i frugt og grønt, udtaler chefkonsulent Susanne Kofoed fra Landbrug & Fødevarer.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter