Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Stor debat om H&M's små plus size-modeller

Det er blandt andet modellerne Sabina Karlsson (tv) og Robyn Lawley (th), som mange kunder er vrede over optræder som plus size.
Foto: hm.com



Wednesday den 15 January 2014 kl. 14:24 - Kilde: Flere medier

Den svenske modekæde er kommet i modvind på grund af nogle lidt for små plus size-modeller i det seneste katalog.

Hvor stor bør en plus size-model egentlig være?

Det spørgsmål kan svenske H&M meget passende stille sig selv, efter kæden er kommet i modvind både i hjemlandet Sverige, men også i blandt andet USA.

På de sociale medier har flere vrede kunder delt billeder af de modeller, som optræder under plus size-sektionen i H&M's nyeste katalog, men som mange mener langt fra lever op til den definition. Det falder mange for brystet, at modellerne bliver kategoriseret som store, og flere mener, at kæden er med til at udbrede et misforstået kvindebillede. Det skriver flere svenske og internationale medier.

Ville ikke støde nogen

Efter de første reaktioner i hjemlandet Sverige var H&M's presseansvarlige Håcan Andersson ude og sige, at blandt andet den ene af de udskældte modeller, Sabrina Karlsson bruger en størrelse 44, og at det også er tøj i den størrelse, hun er fotograferet i på hjemmesiden og i kataloget. Den selvsamme model står dog listet under en størrelse 40 på sit bureaus internationale hjemmeside, mens hendes svenske agent lister hende som en størrelse 42. Noget, der dog senere er blevet rettet til størrelse 42-44, skriver The Local.

Den svenske avis Expressen har talt med den adm. direktør i H&M Karl-Johan Persson, der siger, at man ikke har ville støde nogen med billederne. Han understreger over for avisen, at man vil man vil lytte til kritikken og bruge den i sine drøftelser af, hvordan man håndterer sin markedsføring fremadrettet.

Kritikken er også nået til USA

Kritikken er også nået uden for de svenske grænser. I USA bringer blandt andre Huffington Post historien om de små plus size-modeller, og også amerikanske kunder udtrykker deres vrede på blandt andet Twitter.

Det er ikke første gang, at den svenske modegigant får kritik af sit valg af model. Forrige år var den svenske ombudsmand ude og kritisere H&M, fordi kæden havde brugt et billede af en meget solbrændt model i en reklame for badetøj. Kritikken gik blandt andet på, at H&M med reklamen fremhævede et usundt ideal, der kunne lede til flere tilfælde af hudkræft.

LÆS OGSÅ: Svensk ombudsmand kritiserer H&M



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD