Stor debat om H&M's små plus size-modeller
Den svenske modekæde er kommet i modvind på grund af nogle lidt for små plus size-modeller i det seneste katalog.
Hvor stor bør en plus size-model egentlig være?
Det spørgsmål kan svenske H&M meget passende stille sig selv, efter kæden er kommet i modvind både i hjemlandet Sverige, men også i blandt andet USA.
På de sociale medier har flere vrede kunder delt billeder af de modeller, som optræder under plus size-sektionen i H&M's nyeste katalog, men som mange mener langt fra lever op til den definition. Det falder mange for brystet, at modellerne bliver kategoriseret som store, og flere mener, at kæden er med til at udbrede et misforstået kvindebillede. Det skriver flere svenske og internationale medier.
Ville ikke støde nogen
Efter de første reaktioner i hjemlandet Sverige var H&M's presseansvarlige Håcan Andersson ude og sige, at blandt andet den ene af de udskældte modeller, Sabrina Karlsson bruger en størrelse 44, og at det også er tøj i den størrelse, hun er fotograferet i på hjemmesiden og i kataloget. Den selvsamme model står dog listet under en størrelse 40 på sit bureaus internationale hjemmeside, mens hendes svenske agent lister hende som en størrelse 42. Noget, der dog senere er blevet rettet til størrelse 42-44, skriver The Local.
Den svenske avis Expressen har talt med den adm. direktør i H&M Karl-Johan Persson, der siger, at man ikke har ville støde nogen med billederne. Han understreger over for avisen, at man vil man vil lytte til kritikken og bruge den i sine drøftelser af, hvordan man håndterer sin markedsføring fremadrettet.
Kritikken er også nået til USA
Kritikken er også nået uden for de svenske grænser. I USA bringer blandt andre Huffington Post historien om de små plus size-modeller, og også amerikanske kunder udtrykker deres vrede på blandt andet Twitter.
Det er ikke første gang, at den svenske modegigant får kritik af sit valg af model. Forrige år var den svenske ombudsmand ude og kritisere H&M, fordi kæden havde brugt et billede af en meget solbrændt model i en reklame for badetøj. Kritikken gik blandt andet på, at H&M med reklamen fremhævede et usundt ideal, der kunne lede til flere tilfælde af hudkræft.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter