Snart får danske tøjbrands problemer på nettet
En stor del af de danske tøjbrands har ikke tilpasset deres hjemmeside til mobile platforme. Den 21. april får de et nyt problem.
Google vælger snart at ændre på algoritmen i sin søgemaskine. Og det får store konsekvenser for danske modebrands. Problemet er, at Google fra den 21. april vil favorisere mobil-optimerede hjemmesider, og det rammer en stor del af de danske tøjvirksomheder.
- I en undersøgelse foretaget af Combine, et af Danmarks største digitalbureauer, fremgår det, at 65 procent – eller 175 ud af 265 undersøgte tøjvirksomheder – endnu ikke har et responsivt website, skriver Dansk Mode og Tekstil i en pressemeddelelse.
Det betyder, at virksomhederne sandsynligvis vil miste 20 procent af deres nuværende trafik på nettet.
Overraskende tal
Brancheorganisationen er selv overrasket over det store tal. Organisationen, som har over 300 medlemmer, råder derfor medlemmerne til hurtigt at få ændret deres hjemmesider, så de er tilpasset den nye omnichannel-virkelighed.
- Det er selvfølgelig noget skidt, hvis så mange af vores medlemmer falder ud af Googles søgninger. Det giver selvsagt en række udfordringer, og derfor opfordrer vi de danske tøjvirksomheder til at følge udviklingen og overveje, hvordan de kan tilpasse sig denne nye situation, siger Bent Knudsen, IT-chef i Dansk Mode & Tekstil i pressemeddelelsen.
BtB kommer bagud
Analysen fra Combine viser, at det især er BtB-virksomheder, altså business to business virksomheder, der fravælger mobiloptimeringen. Men det er naivt at tro, at det kun er slutforbrugeren, der bruger mobile enheder, mener forretningschef i Combine Thomas Bro.
- Mobilen er for længst blevet en vigtig del af enhver virksomheds dagligdag. For eksempel browser alverdens indkøbere flittigt via smartphones og tablets, og alle i branchen har efterhånden en mobil enhed med sig som en naturlig del af deres online-arbejde, siger Thomas Bro.
Hummel har luret udviklingen
Det er dog langt fra alle, der bliver taget på sengen af Googles justeringer. Hos Hummel har man for eksempel lavet en hjemmeside, der automatisk tilpasser sig den enhed, som bruges online.
- Udmeldingen fra Google var ventet, men ikke så hurtigt og med så kort frist. Jeg er glad for, at vi allerede har en klar strategi på området, og trods alt er nået så langt, som vi er, siger Line Bering, E-commerce Manager i Hummel A/S.
LÆS OGSÅ: Detailbranchen har svært ved at tjene penge på omnichannel
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter