Her er den danske e-handelsforbruger
I en ny undersøgelse har Dansk Erhverv lavet et portræt af den typiske danske e-handlende.
De danske forbrugere er flittige til at smide varer i den virtuelle indkøbskurv.
79 procent har inden for det seneste halve år handlet på nettet. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv, hvor erhvervsorganisationen har forsøgt at portrættere den danske e-handelsforbruger.
Det er især de yngre, der shopper online, men de ældre følger godt med. 87 procent af de 18-35 årige har foretaget køb på nettet i løbet af det seneste halve år. Det samme gør sig gældende for 77 procent af de 50-59-årige og 67 procent af danskerne over 60. Til gengæld bruger de ældre flere penge, når de sætter sig til tasterne og lægger vejen forbi en virtuel butik. For hver gang en yngre dansker har brugt 63 kroner på nettet, bruger de 50-59 årige nemlig 118 kroner.
- Det er ikke længere kun de unge og de digitalt indfødte, der handler på nettet. De ældre danskere er i dag næsten lige så flittige til at e-handle som de yngre, og de bruger flere penge, når de først går i gang. Det kan netbutikkerne udnytte, siger Lone Rasmussen, der er markedschef i Dansk Erhverv, i en udtalelse.
Mænd og kvinder e-handler lige meget
Det er især tøj og sko samt elektronik, som danskerne køber online, viser Dansk Erhvervs undersøgelse. Førstnævnte er det især de yngre, der køber, mens de ældre i højere grad køber elektroniske varer online og dernæst tøj og sko.
Mænd og kvinder e-handler stort set lige meget. 78 procent af mændene har e-handlet inden for det sidste halve år mod 79 procent af kvinderne. Til gengæld køber mændene gennemsnitligt for et højere beløb end kvinderne. Når en kvinde har e-handlet for 95 kroner, har mændene handlet for 105 kroner.
Vælger kendte netbutikker
Den vigtigste årsag til, at man vælger en bestemt netbutik er, at man kender den i forvejen. Mere end halvdelen af købene på nettet blev foretaget med udgangspunkt i, at kunden gik ind på en hjemmeside, vedkommende allerede kendte.
Samtidig viser undersøgelsen, at de danske e-handelsforbrugere generelt er tilfredse med deres online-køb. To tredjedele af svarpersonerne i undersøgelsen erklærer sig meget tilfredse med deres seneste køb på nettet, mens en fjerdel knytter ordet tilfreds på det seneste onlinekøb. Kun 2 procent var utilfredse med deres seneste køb.
Danskernes e-handel rundede sidste år 80 milliarder kroner og slog dermed rekord. I alt handlede 79 procent af danskerne på nettet, og det placerer Danmark på en europæisk andenplads - kun overgået af Storbritannien.
- Vi er absolut med i den europæiske superliga for e-handel. Detailhandlen i Danmark har formået at omstille sig til den digitale tidsalder, og som undersøgelsen viser, gælder det også for den danske forbruger, siger Lone Rasmussen.
Undersøgelsen er gennemført af Norstat i december 2014.
LÆS OGSÅ: Danske virksomheder blandt Europas bedste til e-handel
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter