Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Her er den danske e-handelsforbruger

Foto: detailfolk.dk



Monday den 23 March 2015 kl. 09:30 af: Freja Thorbech

I en ny undersøgelse har Dansk Erhverv lavet et portræt af den typiske danske e-handlende.

De danske forbrugere er flittige til at smide varer i den virtuelle indkøbskurv. 

79 procent har inden for det seneste halve år handlet på nettet. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv, hvor erhvervsorganisationen har forsøgt at portrættere den danske e-handelsforbruger.

Det er især de yngre, der shopper online, men de ældre følger godt med. 87 procent af de 18-35 årige har foretaget køb på nettet i løbet af det seneste halve år. Det samme gør sig gældende for 77 procent af de 50-59-årige og 67 procent af danskerne over 60. Til gengæld bruger de ældre flere penge, når de sætter sig til tasterne og lægger vejen forbi en virtuel butik. For hver gang en yngre dansker har brugt 63 kroner på nettet, bruger de 50-59 årige nemlig 118 kroner.

- Det er ikke længere kun de unge og de digitalt indfødte, der handler på nettet. De ældre danskere er i dag næsten lige så flittige til at e-handle som de yngre, og de bruger flere penge, når de først går i gang. Det kan netbutikkerne udnytte, siger Lone Rasmussen, der er markedschef i Dansk Erhverv, i en udtalelse.

Mænd og kvinder e-handler lige meget

Det er især tøj og sko samt elektronik, som danskerne køber online, viser Dansk Erhvervs undersøgelse. Førstnævnte er det især de yngre, der køber, mens de ældre i højere grad køber elektroniske varer online og dernæst tøj og sko.

Mænd og kvinder e-handler stort set lige meget. 78 procent af mændene har e-handlet inden for det sidste halve år mod 79 procent af kvinderne. Til gengæld køber mændene gennemsnitligt for et højere beløb end kvinderne. Når en kvinde har e-handlet for 95 kroner, har mændene handlet for 105 kroner.

Vælger kendte netbutikker

Den vigtigste årsag til, at man vælger en bestemt netbutik er, at man kender den i forvejen. Mere end halvdelen af købene på nettet blev foretaget med udgangspunkt i, at kunden gik ind på en hjemmeside, vedkommende allerede kendte. 

Samtidig viser undersøgelsen, at de danske e-handelsforbrugere generelt er tilfredse med deres online-køb. To tredjedele af svarpersonerne i undersøgelsen erklærer sig meget tilfredse med deres seneste køb på nettet, mens en fjerdel knytter ordet tilfreds på det seneste onlinekøb. Kun 2 procent var utilfredse med deres seneste køb.

Danskernes e-handel rundede sidste år 80 milliarder kroner og slog dermed rekord. I alt handlede 79 procent af danskerne på nettet, og det placerer Danmark på en europæisk andenplads - kun overgået af Storbritannien.

- Vi er absolut med i den europæiske superliga for e-handel. Detailhandlen i Danmark har formået at omstille sig til den digitale tidsalder, og som undersøgelsen viser, gælder det også for den danske forbruger, siger Lone Rasmussen.

Undersøgelsen er gennemført af Norstat i december 2014.

LÆS OGSÅ: Danske virksomheder blandt Europas bedste til e-handel



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD