Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Danskernes dagligvareindkøb på nettet satte rekord i 2014

Foto: detailfolk.dk



Sunday den 15 February 2015 kl. 10:40 af: Freja Thorbech

Danskerne brugte en milliard mere på online dagligvareindkøb i 2014 i forhold til året før. Særligt to grupper købte ofte dagligvarer på nettet.

Danskerne smider i stadig stigende grad dagligvarer i den virtuelle indkøbskurv på nettet.

Kategorien ”Dagligvarer, mad og drikke” var en af årets højdespringere i FDIH e-handelsanalyse
2014, fordi danskerne i 2014 brugte en milliard kroner mere end i 2013. Det betød, at omsætningen i kategorien i 2014 steg til 3,1 milliarder kroner. 6 procent af de 132 millioner e-handler i 2014 gik
til at købe dagligvarer, mad og drikke på nettet.

- Efter en lidt langsom start på onlinesalget af dagligvarer rykker det nu for alvor i denne kategori, siger adm. direktør i FDIH, Annette Falberg, i en udtalelse.

Kategorien "Dagligvarer, mad og drikke" dækker over dagligvarer, bestilling af færdiglavet mad (take-away), måltidskasser i abonnement, delikatesser, vin og spiritus mm. Dagligvarerne står for lige over en tredjedel af af alle køb i kategorien.

- Der er åbenlyst et behov i mange befolkningsgrupper fra børnefamilier over de midaldrende til pensionisterne for at klare de daglige indkøb online, og ikke mindst få varerne leveret lige til døren, siger Annette Falberg.

Tror på større potentiale

Det er især pensionister og børnefamilier, der bestiller dagligvarer til døren.

- Det kan selvfølgelig overraske, at pensionisterne er i front, men det giver god mening. De har især glæde at kunne få varerne leveret hjemme, og jo ældre de bliver, jo oftere bruger de muligheden, fremfor at hjemmehjælperen skal klare det. Til gengæld køber de sjældent ”takeaway”. En travl hverdag og øget fokus på bekvemmelighed er mit bud på, hvorfor børnefamilier og de midaldrende er i top, når der bestilles mad eller abonneres på madordninger som måltidskasser, frugt, grønt og fisk, siger Annette Falberg.

Danskerne samlede indkøb af dagligvarer i både fysiske butikker og på nettet, er på over 100 milliarder kroner årligt, og derfor tror FDIH på, at onlinesalget i gruppen dagligvarer, mad og drikke vokser sig meget større i løbet af ganske kort tid. Væksten i 2014 er blot et forvarsel om den udvikling, der er på vej.

- Børnefamilierne er allerede de flittigste brugere på nettet, og de har et lille forspring, når det gælder køb af dagligvarer via e-handel. Men da andre befolkningsgrupper også er meget aktive, så må vi konstatere, at kunderne er til stede på nettet, så nu mangler vi bare flere netbutikker med dagligvarer, der leveres over hele landet. Det kan blive den største varegruppe på nettet, siger Annette Falberg.

LÆS OGSÅ:Her er de mest populære netbutikker i 2014



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD