Danskernes dagligvareindkøb på nettet satte rekord i 2014
Danskerne brugte en milliard mere på online dagligvareindkøb i 2014 i forhold til året før. Særligt to grupper købte ofte dagligvarer på nettet.
Danskerne smider i stadig stigende grad dagligvarer i den virtuelle indkøbskurv på nettet.
Kategorien ”Dagligvarer, mad og drikke” var en af årets højdespringere i FDIH e-handelsanalyse
2014, fordi danskerne i 2014 brugte en milliard kroner mere end i 2013. Det betød, at omsætningen i kategorien i 2014 steg til 3,1 milliarder kroner. 6 procent af de 132 millioner e-handler i 2014 gik
til at købe dagligvarer, mad og drikke på nettet.
- Efter en lidt langsom start på onlinesalget af dagligvarer rykker det nu for alvor i denne kategori, siger adm. direktør i FDIH, Annette Falberg, i en udtalelse.
Kategorien "Dagligvarer, mad og drikke" dækker over dagligvarer, bestilling af færdiglavet mad (take-away), måltidskasser i abonnement, delikatesser, vin og spiritus mm. Dagligvarerne står for lige over en tredjedel af af alle køb i kategorien.
- Der er åbenlyst et behov i mange befolkningsgrupper fra børnefamilier over de midaldrende til pensionisterne for at klare de daglige indkøb online, og ikke mindst få varerne leveret lige til døren, siger Annette Falberg.
Tror på større potentiale
Det er især pensionister og børnefamilier, der bestiller dagligvarer til døren.
- Det kan selvfølgelig overraske, at pensionisterne er i front, men det giver god mening. De har især glæde at kunne få varerne leveret hjemme, og jo ældre de bliver, jo oftere bruger de muligheden, fremfor at hjemmehjælperen skal klare det. Til gengæld køber de sjældent ”takeaway”. En travl hverdag og øget fokus på bekvemmelighed er mit bud på, hvorfor børnefamilier og de midaldrende er i top, når der bestilles mad eller abonneres på madordninger som måltidskasser, frugt, grønt og fisk, siger Annette Falberg.
Danskerne samlede indkøb af dagligvarer i både fysiske butikker og på nettet, er på over 100 milliarder kroner årligt, og derfor tror FDIH på, at onlinesalget i gruppen dagligvarer, mad og drikke vokser sig meget større i løbet af ganske kort tid. Væksten i 2014 er blot et forvarsel om den udvikling, der er på vej.
- Børnefamilierne er allerede de flittigste brugere på nettet, og de har et lille forspring, når det gælder køb af dagligvarer via e-handel. Men da andre befolkningsgrupper også er meget aktive, så må vi konstatere, at kunderne er til stede på nettet, så nu mangler vi bare flere netbutikker med dagligvarer, der leveres over hele landet. Det kan blive den største varegruppe på nettet, siger Annette Falberg.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter