Onlinesalget af dagligvarer sætter rekord
Dagligvaresalget på nettet ligger på sit højeste niveau nogensinde, viser de nyeste tal fra august.
Danskerne lægger dagligvarer i den virtuelle indkøbskurv som aldrig før.
Det viser tal fra Dansk E-handelsanalyse fra august, som blandt andet Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) står bag.
Kategorien 'Mad og Drikke' toppede i august med sit højeste salg nogensinde og udgjorde 7 procent af handlerne på nettet. Kategorien dækker blandt andet bestilling af pizza, delikatesser, vin og spiritus, men også dagligvarer, som udgør hele 35 procent af handlerne i kategorien og dermed trækker væksten.
- Vi har over det seneste års tid set en klar stigning i dagligvarekategorien, der ellers har ligget ganske lavt på 2-4 procent af den samlede nethandel i flere år. Augusts tal ser rigtig positive ud, så udviklingen siden årsskiftet peger klart i retning af, at dagligvarer nu for alvor bliver købt på nettet. Værdien for dagligvarerne alene vil med et groft skøn runde 2 milliarder kroner i år. Der er fortsat et kæmpepotentiale, da vi bruger for over 100 milliarder kroner på dagligvarer årligt, siger Annette Falberg, der er adm. direktør i FDIH, i en udtalelse.
Kategorien 'Mad og Drikke' ligger på niveau med kategorierne 'Elektronik og Hvidevarer' samt 'Sport og Fritid', der også begge udgør 7 procent af de samlede nethandler. Danskerne køber især tøj, sko og smykker online, og denne kategori topper derfor listen med 18 procent af handlerne.
Postbiler leverer flere dagligvarer
Også Post Danmark, der leverer en stor del af de varer, der bliver købet på nettet, kan man mærke, at markedet for distribution af daglig- og fødevarer købt på nettet er i vækst.
- Det er et marked, hvor vi forventer stor vækst, og vi oplever allerede nu en markant stigning i efterspørgslen fra e-handlen på distribution af daglig- og fødevarer. I dag kører vi bl.a. med kød, frugt og fisk for producenter med netbutikker, der med vores landsdækkende distribution kan gå fra at være lokale til at kunne ramme kunder i hele landet, siger Jeppe Trier, der er chef for Servicelogistik hos Post Danmark.
Post Danmark leverer blandt andet dagligvarer for Irma.dk og SuperBest.dk.
Fortsætter stigningen i salg af dagligvarer på nettet, vil det få en mærkbar afsmitning på den samlede omsætning på nettet.
FDIH har på baggrund af 1. halvårs tal vurderet, at danskernes e-handel i 2014 vokser med mere end 15 procent, hvilket svarer til salg for mindst 72 milliarder kroner på nettet fordelt på op mod 120 millioner handler.
LÆS OGSÅ:Dansk e-handel er på vej mod ny rekord
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter