Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Sådan køber forbrugerne ind online

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 9 December 2014 kl. 05:50 af: Freja Thorbech

Mange kender til netsupermarkeder, men få bruger dem regelmæssigt, viser en ny analyse af forbrugernes dagligvareindkøb online.

Kendskabet til onlinesupermarkederne er højt, men få putter regelmæssigt havregryn, kød og grønt i den virtuelle indkøbskurv.

Det viser en analyse af e-handlen i dagligvarebranchen, som Retail Institute Scandinavia har fået Norstat til at udarbejde. Den blev for nyligt præsenteret på Stockmanns julekonference, som i år blev afholdt for femogtyvende gang

78 procent af danskerne kender til et eller flere af de onlinesupermarkeder, de er blevet præsenteret for i analysen. Det gælder Aarstiderne, nemlig.com, irma.dk, superbest.dk, Skagenfood, Osuma samt Gris og Ko.

Og mens 34 procent har besøgt et onlinesupermarked, har 18 procent handlet i et mindst en gang. Ser man i stedet på, hvor mange der regelmæssigt klarer de fornødne indkøb online er andelen helt nede på 8 procent.

Nordjyder køber sjældent ind på nettet

Det er især de 30-39 årige, der regelmæssigt klarer indkøbene på nettet. 11 procent af dem klikker sig ofte til dagligvarer på nettet mod 9 procent af de 18-29-årige og 5 procent af de 60-70-årige.

Det er hovedsageligt i hovedstadsområdet, at man finder de hyppige kunder i netsupermarkederne, mens kun få nordjyder klikker sig regelmæssigt forbi.

Frugt og grønt, kød og fjerkræ samt kolonialvarer lander oftest i den virtuelle indkøbskurv, når dagligvarerne bliver købt online.

Den vigtigste årsag til, at indkøbene bliver lagt på nettet er bekvemmeligheden, viser undersøgelsen. Omvendt er faldgruben især, at mange gerne vil se og røre varen, inden de køber den.

Værdifulde kunder

Men de regelmæssige e-handelskunder er værdifulde. 57 procent brugte mellem 300 og 699 kroner sidste gang de købte ind online, mens 41 procent forventer at handle mere i onlinesupermarkederne om 12 måneder, end de gør nu.

Retail Institute Scnadinavia har forsøgt at lave en prognose for e-handlens udvikling frem mod 2034. Og forudsat at flere supermarkedskæder kaster sig ind i kampen på online dagligvaremarkeder, så det ikke kun er pure players og få kæder, der opererer på markedet, vil online dagligvaremarkedets andel af kolonialsektorens omsætning stige fra cirka 1 procent i dag til fire procent frem mod 2024 og 8 procent i 2034. Og det er realistisk, vurderer adm. direktør i Retail Institute Scandinavia, Henning Bahr.

- Det må forventes, at nogle af supermarkedskæderne inden for to til tre år ser muligheder for at øge kundeloyaliteten ved at tilbyde nethandel, selvom der ikke nødvendigvis tjenes penge på det, sagde han ved præsentationen af tallene.

Analysen er gennemført af Norstat via et webpanel i den første halvdel af november. Der er gennemført 2.000 interview.

LÆS OGSÅ: Nethandel: Sådan shopper din landsdel



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD