Sådan køber forbrugerne ind online
Mange kender til netsupermarkeder, men få bruger dem regelmæssigt, viser en ny analyse af forbrugernes dagligvareindkøb online.
Kendskabet til onlinesupermarkederne er højt, men få putter regelmæssigt havregryn, kød og grønt i den virtuelle indkøbskurv.
Det viser en analyse af e-handlen i dagligvarebranchen, som Retail Institute Scandinavia har fået Norstat til at udarbejde. Den blev for nyligt præsenteret på Stockmanns julekonference, som i år blev afholdt for femogtyvende gang
78 procent af danskerne kender til et eller flere af de onlinesupermarkeder, de er blevet præsenteret for i analysen. Det gælder Aarstiderne, nemlig.com, irma.dk, superbest.dk, Skagenfood, Osuma samt Gris og Ko.
Og mens 34 procent har besøgt et onlinesupermarked, har 18 procent handlet i et mindst en gang. Ser man i stedet på, hvor mange der regelmæssigt klarer de fornødne indkøb online er andelen helt nede på 8 procent.
Nordjyder køber sjældent ind på nettet
Det er især de 30-39 årige, der regelmæssigt klarer indkøbene på nettet. 11 procent af dem klikker sig ofte til dagligvarer på nettet mod 9 procent af de 18-29-årige og 5 procent af de 60-70-årige.
Det er hovedsageligt i hovedstadsområdet, at man finder de hyppige kunder i netsupermarkederne, mens kun få nordjyder klikker sig regelmæssigt forbi.
Frugt og grønt, kød og fjerkræ samt kolonialvarer lander oftest i den virtuelle indkøbskurv, når dagligvarerne bliver købt online.
Den vigtigste årsag til, at indkøbene bliver lagt på nettet er bekvemmeligheden, viser undersøgelsen. Omvendt er faldgruben især, at mange gerne vil se og røre varen, inden de køber den.
Værdifulde kunder
Men de regelmæssige e-handelskunder er værdifulde. 57 procent brugte mellem 300 og 699 kroner sidste gang de købte ind online, mens 41 procent forventer at handle mere i onlinesupermarkederne om 12 måneder, end de gør nu.
Retail Institute Scnadinavia har forsøgt at lave en prognose for e-handlens udvikling frem mod 2034. Og forudsat at flere supermarkedskæder kaster sig ind i kampen på online dagligvaremarkeder, så det ikke kun er pure players og få kæder, der opererer på markedet, vil online dagligvaremarkedets andel af kolonialsektorens omsætning stige fra cirka 1 procent i dag til fire procent frem mod 2024 og 8 procent i 2034. Og det er realistisk, vurderer adm. direktør i Retail Institute Scandinavia, Henning Bahr.
- Det må forventes, at nogle af supermarkedskæderne inden for to til tre år ser muligheder for at øge kundeloyaliteten ved at tilbyde nethandel, selvom der ikke nødvendigvis tjenes penge på det, sagde han ved præsentationen af tallene.
Analysen er gennemført af Norstat via et webpanel i den første halvdel af november. Der er gennemført 2.000 interview.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter