Detailbranchen har svært ved at tjene penge på omnichannel
Omnichannel presser detailbranchen på profitabiliteten, konkluderer en ny undersøgelse.
Selvom mange topledere i detailhandlen ser omnichannel som fremtiden, er der ikke mange, der har knækket nøden i forhold til at tjene penge på en omnichannel forretning.
Det viser undersøgelsen ”Re-engineering the supply chain for the omni-channel of tomorrow”, der er gennemført af EY i samarbejde med The Consumer Goods Forum og baseret på svar fra 42 topledere fra nogle af verdens største detailvirksomheder og producenter af forbrugsvarer.
97 procent af respondenterne mener, at det er vigtigt at have en omni-channel strategi, ligesom størstedelen også forventer, at omni-channel kan skabe øget kundeloyalitet, differentiering og øget salg. Kun 38 procent kan dog nikke genkendende til, at omni-channel resulterer i bedre profitabilitet. Samtidig peger 81 procent på, at deres nuværende supply-chain ikke er klar til omnichannel.
- Alle i detailbranchen er klar over, at indkøbsmønstre vil forandre sig. Fremtiden rummer integration mellem online og offline, indkøbsprocesser, der krydser mellem kanaler, brug af alternative betalingsløsninger, fleksibel levering eller afhentning, større brug af data om forbrugerpræferencer til personaliserede anbefalinger og tilbud. Spørgsmålet er blot, hvor hurtigt omstillingen vil komme, og det største problem er at få kan gøre det profitabelt med den traditionelle supply-chain, siger Henrik Lau, der er executive director i EY, i en udtalelse.
Kræver en integreret løsning
Og selvom nogle virksomheder forsøger sig med at bygge nye systemer ovenpå de eksisterende for at møde kundernes omnichannel behov, så kræver der mere, hvis det samtidig skal sikre en profitabel forretning.
- Mens de fleste har prioriteret løbende forbedringer og tilpasninger, så kræver det fulde potentiale i omni-channel en samlet, integreret løsning og dermed en markant omstilling for mange. De små skridt giver konkurrencemæssige fordele, men undersøgelsen peger på, at det for de fleste også tager en stor bid af bundlinjen, siger Jens Indahl, der er partner i EY.
Find balancen mellem fleksibilitet og effektivitet
Rapporten anbefaler, at detailvirksomhederne skaber et bedre overblik over forsynings- og værdikæden og analyserer, hvordan omnichannel kan møde kundernes nuværende og fremtidige behov og forventninger. Ifølge rapporten er det vigtigt at finde den rette balance mellem fleksibilitet og effektivitet.
- Mange kan f.eks. nemt tilbyde kunderne næste-dags levering, men oplever kunderne det som værdifuldt eller ufleksibelt, øger det salget, reducerer det omkostninger i butikker eller varelagre? Man kan se omni-channel som en reminder om, at det er vigtigt at agere effektivt i hele værdikæden og se det hele i sammenhæng, forklarer Jens Indahl.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter