Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Detailbranchen har svært ved at tjene penge på omnichannel

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 11 March 2015 kl. 05:10 af: Freja Thorbech

Omnichannel presser detailbranchen på profitabiliteten, konkluderer en ny undersøgelse.

Selvom mange topledere i detailhandlen ser omnichannel som fremtiden, er der ikke mange, der har knækket nøden i forhold til at tjene penge på en omnichannel forretning.

Det viser undersøgelsen ”Re-engineering the supply chain for the omni-channel of tomorrow”, der er gennemført af EY i samarbejde med The Consumer Goods Forum og baseret på svar fra 42 topledere fra nogle af verdens største detailvirksomheder og producenter af forbrugsvarer.

97 procent af respondenterne mener, at det er vigtigt at have en omni-channel strategi, ligesom størstedelen også forventer, at omni-channel kan skabe øget kundeloyalitet, differentiering og øget salg. Kun 38 procent kan dog nikke genkendende til, at omni-channel resulterer i bedre profitabilitet. Samtidig peger 81 procent på, at deres nuværende supply-chain ikke er klar til omnichannel.

- Alle i detailbranchen er klar over, at indkøbsmønstre vil forandre sig. Fremtiden rummer integration mellem online og offline, indkøbsprocesser, der krydser mellem kanaler, brug af alternative betalingsløsninger, fleksibel levering eller afhentning, større brug af data om forbrugerpræferencer til personaliserede anbefalinger og tilbud. Spørgsmålet er blot, hvor hurtigt omstillingen vil komme, og det største problem er at få kan gøre det profitabelt med den traditionelle supply-chain, siger Henrik Lau, der er executive director i EY, i en udtalelse.

Kræver en integreret løsning

Og selvom nogle virksomheder forsøger sig med at bygge nye systemer ovenpå de eksisterende for at møde kundernes omnichannel behov, så kræver der mere, hvis det samtidig skal sikre en profitabel forretning.

- Mens de fleste har prioriteret løbende forbedringer og tilpasninger, så kræver det fulde potentiale i omni-channel en samlet, integreret løsning og dermed en markant omstilling for mange. De små skridt giver konkurrencemæssige fordele, men undersøgelsen peger på, at det for de fleste også tager en stor bid af bundlinjen, siger Jens Indahl, der er partner i EY.

Find balancen mellem fleksibilitet og effektivitet

Rapporten anbefaler, at detailvirksomhederne skaber et bedre overblik over forsynings- og værdikæden og analyserer, hvordan omnichannel kan møde kundernes nuværende og fremtidige behov og forventninger. Ifølge rapporten er det vigtigt at finde den rette balance mellem fleksibilitet og effektivitet.

- Mange kan f.eks. nemt tilbyde kunderne næste-dags levering, men oplever kunderne det som værdifuldt eller ufleksibelt, øger det salget, reducerer det omkostninger i butikker eller varelagre? Man kan se omni-channel som en reminder om, at det er vigtigt at agere effektivt i hele værdikæden og se det hele i sammenhæng, forklarer Jens Indahl.

LÆS OGSÅ: Ekspert: Det nytter ikke at droppe omnichannel



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD