Skuffet H&M lancerer nyt koncept
Et skuffende regnskab og enormt aktiefald har ramt H&M. Nu forsøger virksomheden at skifte retning med nyt koncept.
Detailmarkedet er under hastig forandring, og det mærker H&M også. Modegiganten, der i dag har 4.700 butikker på verdensplan, gik en del tilbage, viser seneste årsregnskab.
Fra et overskud på 18,6 millliarder svenske kroner i 2016 til et overskud på 16,2 milliarder svenske kroner i 2017. Resultatet fik investorerne til at sælge ud af aktien, som i går faldt med 10,6 procent og endte på 139,3 svenske kroner, hvilket er det laveste niveau siden 2008.
Ny handelsplads
Samtidig med årsregnskabet præsenterede H&M et nyt koncept, der går i luften i løbet af 2018. Konceptet går under navnet Afound. Det dækker både en online markedsplads og fysiske butikker. Her vil H&M ikke kun sælge sine egne brands men også andre brands. Og idéen er, at man som kunde kan finde særlige deals, som man ikke kan finde andre steder.
- Afound vil præsentere et omhyggeligt udvalgt, sæsonløst sortiment fra svenske og internationale mærker i en række prissegmenter, både online og i fysiske butikker. Afound vil også lancere unikke, begrænsede produktudgivelser fra en række mærker til attraktive priser, skriver H&M i en pressemeddelelse.
Konceptet starter i Sverige, hvor den første butik åbner samtidig med lanceringen af den digitale markedsplads.
Fysiske butikker trækker ned
H&M satser således på at samkøre den fysiske handel og onlinehandlen i større grad. Og det skyldes, at det især er de eksisterende butikker, der trækker ned.
- Onlinesalget og vores nyere brands klarede sig godt, men svagheden ligger i vores fysiske butikker, hvor ændringer i kundernes adfærd bliver mærket hårdt i takt med, at salget flytter til internettet, skriver den administrerende direktør, Karl-John Persson, i det seneste regnskab.
LÆS OGSÅ: Efter protester: H&M lukker alle butikker i Sydafrika
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter