Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Se danskernes geografiske indkøbsvaner

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 30 January 2013 kl. 10:25 af: Simone Hansen

Der er regionsforskelle på danskerne, når de skal handle fødevarer. Nogle vil have danskproducerede varer, mens andre vil have økologi. Læs, hvilke danskere, der køber hvad.

Kigger du efter økologimærket eller efter om det er en dansk producent, når du køber kød og andre fødevarer? Svaret vil sandsynligvis bære stort præg af, om du bor på den ene eller anden side af Storebælt.

En ny undersøgelse lavet af Userneeds for Landbrug og Fødevarer viser nemlig, at for eksempel jyder går langt mere op i om deres fødevarer er danskproducerede. Det er især nord- og midtjyder, der går op i danskproduceret mad, cirka 20 procent har nemlig som førsteprioritet, at deres oksekød er danskproduceret. 

- Det handler i høj grad om, at mange jyder er tættere på landbruget. Måske kender de endda producenten, og derfor lægger de vægt på, at varen er danskproduceret, forklarer cheføkonom hos Landbrug og Fødevarer Thomas Søby til detailfolk.dk.

Økologi er fremtiden

I hovedstaden leder man derimod efter økologimærket, når man skal købe sit kød. Det er nemlig i Region Hovedstaden og Sjælland, at flest går op om fødevarerne er økologiske. Mere en hver fjerde københavner prioriterer således økologi højest, når de skal købe mejeri-produkter. Og det er en typisk tendens for københavnere - en tendens, der sandsynligvis er kommet for at blive, vurderer Thomas Søby: 

- Københavnere er til stadighed mere afkoblet fra produktionen af landbrugsprodukter. De går i højere grad efter noget, de vurderer er godt for dem, og de har en form for feel-good tilgang. Personligt tror jeg på, at økologi er kommet for at blive, og jeg tror, det vil komme mere af det i fremtiden. Selv om der en tendens til, at man i krisetider vælger økologi fra, siger han til detailfolk.dk. 

Prisen vigtigst 

Samlet set er danskerne dog ikke i tvivl om, at de først og fremmest ser på prisen, når de skal købe fødevarer. Undersøgelsen viser nemlig, at hver fjerde dansker går mest op i, hvad varen koster, når de skal købe mad. 

- Jeg tror den større prisbevidsthed skyldes en grundliggende usikkerhed over dansk økonomi hos forbrugeren, siger Thomas Søby. 

Krisen og den store efterspørgsel på billigere varer har man blandt andet kunne se i de mange ny-åbninger af discountbutikker landet over. 

LÆS OGSÅ: Discountbutikker tjener 20 procent mere 

LÆS OGSÅ: Discountbutikker stormer frem 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD