Se danskernes geografiske indkøbsvaner
Der er regionsforskelle på danskerne, når de skal handle fødevarer. Nogle vil have danskproducerede varer, mens andre vil have økologi. Læs, hvilke danskere, der køber hvad.
Kigger du efter økologimærket eller efter om det er en dansk producent, når du køber kød og andre fødevarer? Svaret vil sandsynligvis bære stort præg af, om du bor på den ene eller anden side af Storebælt.
En ny undersøgelse lavet af Userneeds for Landbrug og Fødevarer viser nemlig, at for eksempel jyder går langt mere op i om deres fødevarer er danskproducerede. Det er især nord- og midtjyder, der går op i danskproduceret mad, cirka 20 procent har nemlig som førsteprioritet, at deres oksekød er danskproduceret.
- Det handler i høj grad om, at mange jyder er tættere på landbruget. Måske kender de endda producenten, og derfor lægger de vægt på, at varen er danskproduceret, forklarer cheføkonom hos Landbrug og Fødevarer Thomas Søby til detailfolk.dk.
Økologi er fremtiden
I hovedstaden leder man derimod efter økologimærket, når man skal købe sit kød. Det er nemlig i Region Hovedstaden og Sjælland, at flest går op om fødevarerne er økologiske. Mere en hver fjerde københavner prioriterer således økologi højest, når de skal købe mejeri-produkter. Og det er en typisk tendens for københavnere - en tendens, der sandsynligvis er kommet for at blive, vurderer Thomas Søby:
- Københavnere er til stadighed mere afkoblet fra produktionen af landbrugsprodukter. De går i højere grad efter noget, de vurderer er godt for dem, og de har en form for feel-good tilgang. Personligt tror jeg på, at økologi er kommet for at blive, og jeg tror, det vil komme mere af det i fremtiden. Selv om der en tendens til, at man i krisetider vælger økologi fra, siger han til detailfolk.dk.
Prisen vigtigst
Samlet set er danskerne dog ikke i tvivl om, at de først og fremmest ser på prisen, når de skal købe fødevarer. Undersøgelsen viser nemlig, at hver fjerde dansker går mest op i, hvad varen koster, når de skal købe mad.
- Jeg tror den større prisbevidsthed skyldes en grundliggende usikkerhed over dansk økonomi hos forbrugeren, siger Thomas Søby.
Krisen og den store efterspørgsel på billigere varer har man blandt andet kunne se i de mange ny-åbninger af discountbutikker landet over.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter