Sådan fejrer Coop 150-års jubilæum
Historien:
Da en kreds af Thisted-borgere med pastor H. C. Sonne i spidsen gik sammen og stiftede den første danske brugsforening 1866, var det ideen om medlemmernes egen butik, der skulle give dem ærlige varer til ærlige priser.
I de følgende år blev der etableret brugsforeninger i hele Danmark. De blev i 1896 samlet i FDB, som siden 2002 har heddet Coop, der i dag er blandt Danmarks førende udbyder af dagligvarer.
Andelsbevægelsen var dengang en vej til at afhjælpe social nød og skabe bedre levevilkår.
Siden da har Brugsen sammen med medlemmerne bidraget til udviklingen af det danske samfund og igennem årene sat mange nye dagsordener: Arbejdet for sund mad, styrket økologien, bidraget med rene og bæredygtige varer og givet forbrugeroplysning – med for eksempel Madpyramiden og Samvirke.
I dag er 1,5 millioner danskere medejere af den butik, hvor de køber dagligvarer. Det er ud af omkring 1200 Coop-butikker.
Kilde: Coop
Ny hjemmeside, to bøger og dronningen er blandt andet med til at markere, at Danmarks første brugsforening blev stiftet den 6. maj 1866.
150 år.
Så langt går historien tilbage for det, som vi i dag kender som dagligvarekoncernen Coop.
Den 6. maj 1866 stiftede pastor Hans Chr. Sonne og en kreds af Thisted-borgere Danmarks første levedygtige brugsforening, og derfor kan Coop nu fejre 150-års jubilæum. Det markeres med en række begivenheder.
I eftermiddag, i dag onsdag, åbner Hendes Majestæt Dronningen en særudstilling på Designmuseum Danmark i København. Dronningen besøger og prøver den nye interaktive væg med underholdende og gamle indslag fra brugsforeningsbevægelsens historie.
Statsminister Lars Løkke Rasmussen og Coops bestyrelsesformand Lasse Bolander taler for de inviterede.
Markeringen af Coops 150-års jubilæum fortsætter den 10. maj på Danmarks Industrimuseum i Horsens. Her vil erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen også åbne en særudstilling og holde tale.
LÆS OGSÅ: Coop satser omsider på stort online-supermarked
Ny hjemmeside og mosaikskulptur
Coop, som blandt andet står bag Kvickly, Superbrugsen, Dagli´brugsen, Fakta og Irma, har også lavet en hjemmeside for at markere jubilæet. På coop150.dk kan man finde en digital tidslinje, som præsenterer danskernes madhistorie og Coops historie gennem 150 år.
Som en del af festlighederne i anledning af Coops fødselsdag har administrerende direktør Peter Høgsted bestilt en mosaikskulptur af den ikoniske Cirkelpige – det kendte og elskede logo for Coops kaffemærke, Cirkel Kaffe. Logoet, der blev skabt i 1955 af Aage Sikker Hansen, vandt i 2004 Dansk Design Centers Klassikerpris.
Tilmed udkommer to bøger i anledningen af Coops 150-års jubilæum, hvoraf den første, ’Vi mødes i Brugsen’ af Kristian Ditlev Jensen', er udkommet, ligesom en lang række aktiviteter venter til efteråret i de omkring 1200 Coop-butikker.
LÆS OGSÅ: To kæder hjælper Coop til flot årsregnskab - én kæde dumper
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter