Sådan bliver dansk e-handel stærkere internationalt
Bedre it-kompetencer og flere investeringer skal få danske netbutikker ud på det globale marked, lyder det fra en række erhvervsorganisationer.
Danske handelsvirksomheder halter bagefter, når det kommer til at sælge varer til udenlandske kunder på nettet.
For at komme problemet til livs har Dansk Erhverv, Dansk Industri, FDIH og IT Branchen i fællesskab udarbejdet en række forslag til, hvordan regeringen kan bidrage til en stærkere og mere konkurrencedygtig e-handel. Det skriver parterne i en pressemeddelelse.
- Kun 1,6 pct. af Danmarks eksport kommer i dag fra e-handel. Det er alt for lidt. Derfor er det afgørende, at vi styrker danske virksomheders websalg af varer til udlandet, udtaler Annette Falberg, branchedirektør i DI Handel.
- Der er et enormt uudnyttet potentiale, og hvis vi opfylder det, vil det give flere ordrer til virksomhederne og skabe vækst, velstand og arbejdspladser her i Danmark, fortsætter hun.
Der skal uddannelse og kapital til
Hvis det store potentiale i e-handel skal forløses endnu bedre, så er det vigtigt, at uddannelserne på området følger med udviklingen, vurderer Niels Ralund, der er administrerende direktør i FDIH - Foreningen for Dansk Internethandel.
- Teknologisk udvikling og digital omstilling går så hurtigt, at uddannelserne løbende skal kunne omstilles til at levere de kompetencer, som erhvervslivet og især e-handlen har brug for. Danmark skal sikre sig digital vækst gennem uddannelse, som er med til at skabe verdens bedste – og mest omstillingsparate – e-købmænd, siger han.
Men samtidig skal virksomhederne have tilstrækkelig med kapital til at gennemføre nye investeringer, påpeger Birgitte Hass, administrerende direktør i IT-Branchen.
- Hver tredje virksomhed får nej i banken, når de vil investere i deres digitale potentiale, og det koster opgaver, vækst og arbejdspladser for danske virksomheder. Der er behov for at kigge på nye lånemuligheder gennem f.eks. crowdfunding og at forbedre afskrivningsmulighederne for de virksomheder, der tør investere i fremtiden, siger hun.
Minister: Anbefalinger bliver del af regeringens arbejde
Anbefalingerne er nu givet videre til den nye erhvervsminister Brian Mikkelsen (K), som også kan se perspektiverne i at fremme dansk e-handel. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Erhvervsministeriet.
- Jeg vil tage partnerskabets indspil med mig i regeringens arbejde med en strategi for Danmarks digitale vækst, som også bør have fokus på, hvordan vi kan fremme dansk e-handel.
- Derudover vil jeg give indspillet videre til Digitalt Vækstpanel, som skal aflevere anbefalinger til regeringen om, hvordan Danmark kan gribe mulighederne i digitalisering, siger Brian Mikkelsen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter