Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Sådan bliver dansk e-handel stærkere internationalt

Foto: Dibs Payment Services



Wednesday den 7 December 2016 kl. 10:40 af: Kristian Holgersen

Bedre it-kompetencer og flere investeringer skal få danske netbutikker ud på det globale marked, lyder det fra en række erhvervsorganisationer.

Danske handelsvirksomheder halter bagefter, når det kommer til at sælge varer til udenlandske kunder på nettet.

For at komme problemet til livs har Dansk Erhverv, Dansk Industri, FDIH og IT Branchen i fællesskab udarbejdet en række forslag til, hvordan regeringen kan bidrage til en stærkere og mere konkurrencedygtig e-handel. Det skriver parterne i en pressemeddelelse.

- Kun 1,6 pct. af Danmarks eksport kommer i dag fra e-handel. Det er alt for lidt. Derfor er det afgørende, at vi styrker danske virksomheders websalg af varer til udlandet, udtaler Annette Falberg, branchedirektør i DI Handel.

- Der er et enormt uudnyttet potentiale, og hvis vi opfylder det, vil det give flere ordrer til virksomhederne og skabe vækst, velstand og arbejdspladser her i Danmark, fortsætter hun.

Der skal uddannelse og kapital til

Hvis det store potentiale i e-handel skal forløses endnu bedre, så er det vigtigt, at uddannelserne på området følger med udviklingen, vurderer Niels Ralund, der er administrerende direktør i FDIH - Foreningen for Dansk Internethandel.

- Teknologisk udvikling og digital omstilling går så hurtigt, at uddannelserne løbende skal kunne omstilles til at levere de kompetencer, som erhvervslivet og især e-handlen har brug for. Danmark skal sikre sig digital vækst gennem uddannelse, som er med til at skabe verdens bedste – og mest omstillingsparate – e-købmænd, siger han.

Men samtidig skal virksomhederne have tilstrækkelig med kapital til at gennemføre nye investeringer, påpeger Birgitte Hass, administrerende direktør i IT-Branchen.

- Hver tredje virksomhed får nej i banken, når de vil investere i deres digitale potentiale, og det koster opgaver, vækst og arbejdspladser for danske virksomheder. Der er behov for at kigge på nye lånemuligheder gennem f.eks. crowdfunding og at forbedre afskrivningsmulighederne for de virksomheder, der tør investere i fremtiden, siger hun.

Minister: Anbefalinger bliver del af regeringens arbejde

Anbefalingerne er nu givet videre til den nye erhvervsminister Brian Mikkelsen (K), som også kan se perspektiverne i at fremme dansk e-handel. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Erhvervsministeriet.

- Jeg vil tage partnerskabets indspil med mig i regeringens arbejde med en strategi for Danmarks digitale vækst, som også bør have fokus på, hvordan vi kan fremme dansk e-handel.

- Derudover vil jeg give indspillet videre til Digitalt Vækstpanel, som skal aflevere anbefalinger til regeringen om, hvordan Danmark kan gribe mulighederne i digitalisering, siger Brian Mikkelsen.

Se alle anbefalingerne her.

LÆS OGSÅ: En ud af otte unge er blevet snydt på nettet



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD