Salling Group er blevet politianmeldt
Forbrugerne er blevet vildledt af Bilka. Det er Forbrugerombudsmandens overbevisning, og derfor er Salling Group anmeldt til Politiet.
Bilka har solgt legetøj på en måde, som har været vildledende for forbrugerne. Det mener Forbrugerombudsmanden, der har politianmeldt Salling Group, som ejer Bilka.
Bilkas direktør, Mark Nielsen, forklarer, at Bilka aldrig har forsøgt at overtræde loven. Han vurderer, at reglerne på området har været for uklare.
Legetøj på tilbud
Der er tale om en sag, som drejer sig om salg af legetøj. Her mener Forbrugerombudsmanden, at Bilka har overtrådt loven.
- I en periode på cirka to og en halv måned op til årsskiftet 2017/2018 markedsførte Bilka således syv gange et weekend-tilbud med en rabat på 25 procent på alt legetøj, og i januar 2018 markedsførte Bilka ad to omgange et tilbud på 35-50 procent rabat på udvalgt legetøj, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse og fortsætter:
- Forbrugerombudsmanden har vurderet, at legetøjet var på tilbud så ofte, at legetøjet på et tidspunkt i perioden ikke længere kunne siges at have en normalpris, der kunne begrunde et besparelsesudsagn. Det var derfor Forbrugerombudsmandens vurdering, at fire tilbud med 25 procent rabat, og tilbuddene med 35-50 procent rabat var vildledende.
Der skal være en normalpris
Der er regler for, hvordan man må markedsføre tilbud. Udgangspunktet er, at den pris, der sammenlignes med, skal have været stabil i en periode på seks uger op til tilbuddet.
- For at man kan sammenligne en tilbudspris med en normalpris kræver det, at der er en troværdig normalpris at sammenligne med. Ellers kan man som forbruger blive vildledt til at tro, at tilbuddet er bedre, end det egentlig er, siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.
Gråzone regler
Der er dog tale om en gråzone, fordi erhvervsdrivende godt må markedsføre kortvarige tilbud af op til tre dages varighed (fx ”weekend-tilbud”), uden at normalprisen har været gældende i seks uger forinden, ligesom der ikke behøver at gå nye seks uger, før den erhvervsdrivende kan sætte produktet på tilbud igen.
– Vi har alene et ønske om at markedsføre vores tilbud efter bogen. Hidtil har der ikke været klare regler for frekvensen af kortvarige tilbudskampagner på legetøj, hvilket der er kommet nu, og vi indrettede allerede vores markedsføring efter det i sommeren 2018, hvor vi indledte dialogen med Forbrugerombudsmanden, siger Mark Nielsen, direktør i Bilka i en pressemeddelelse.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter