Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Salling Group er blevet politianmeldt

Foto: Dansk Supermarked Group



Wednesday den 6 February 2019 kl. 09:54 af: Lise Møller Schilder

Forbrugerne er blevet vildledt af Bilka. Det er Forbrugerombudsmandens overbevisning, og derfor er Salling Group anmeldt til Politiet.

Bilka har solgt legetøj på en måde, som har været vildledende for forbrugerne. Det mener Forbrugerombudsmanden, der har politianmeldt Salling Group, som ejer Bilka.

Bilkas direktør, Mark Nielsen, forklarer, at Bilka aldrig har forsøgt at overtræde loven. Han vurderer, at reglerne på området har været for uklare.

Legetøj på tilbud

Der er tale om en sag, som drejer sig om salg af legetøj. Her mener Forbrugerombudsmanden, at Bilka har overtrådt loven.

- I en periode på cirka to og en halv måned op til årsskiftet 2017/2018 markedsførte Bilka således syv gange et weekend-tilbud med en rabat på 25 procent på alt legetøj, og i januar 2018 markedsførte Bilka ad to omgange et tilbud på 35-50 procent rabat på udvalgt legetøj, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Forbrugerombudsmanden har vurderet, at legetøjet var på tilbud så ofte, at legetøjet på et tidspunkt i perioden ikke længere kunne siges at have en normalpris, der kunne begrunde et besparelsesudsagn. Det var derfor Forbrugerombudsmandens vurdering, at fire tilbud med 25 procent rabat, og tilbuddene med 35-50 procent rabat var vildledende.

Der skal være en normalpris

Der er regler for, hvordan man må markedsføre tilbud. Udgangspunktet er, at den pris, der sammenlignes med, skal have været stabil i en periode på seks uger op til tilbuddet.

- For at man kan sammenligne en tilbudspris med en normalpris kræver det, at der er en troværdig normalpris at sammenligne med. Ellers kan man som forbruger blive vildledt til at tro, at tilbuddet er bedre, end det egentlig er, siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

Gråzone regler

Der er dog tale om en gråzone, fordi erhvervsdrivende godt må markedsføre kortvarige tilbud af op til tre dages varighed (fx ”weekend-tilbud”), uden at normalprisen har været gældende i seks uger forinden, ligesom der ikke behøver at gå nye seks uger, før den erhvervsdrivende kan sætte produktet på tilbud igen.

– Vi har alene et ønske om at markedsføre vores tilbud efter bogen. Hidtil har der ikke været klare regler for frekvensen af kortvarige tilbudskampagner på legetøj, hvilket der er kommet nu, og vi indrettede allerede vores markedsføring efter det i sommeren 2018, hvor vi indledte dialogen med Forbrugerombudsmanden, siger Mark Nielsen, direktør i Bilka i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: Føtex-talent bliver marketingchef i Bilka



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD