Sådan skabte et dansk iværksætterpar en asiatisk detailsucces
Historien bag navnet
- Norbreeze er en konstellation af forskellige ord. ’Nor’ for nordic, hvor Anne og jeg kommer fra. ’Breeze’ kan man se som import og eksport, en bevægelse som både er fremadrettet og samtidig kommer fra Norden. Brise er en konstant bevægelse fremad. Det kan både ses i forhold til varerne, men også i forhold til kultur. Vi har taget noget med os fra Norden, fortæller Anders Peter Juel Sauerberg om navnet på den virksomhed, han stiftede sammen med sin kone for ti år siden.
Uden detailerfaring kastede et iværksætterpar sig over at starte en virksomhed i Asien. I dag har de mere end 50 butikker, 250 ansatte og omsætter for mere end 300 millioner kroner.
Det lå ikke umiddelbart i kortene, at Anders Peter og Anne Trads Juel Sauerberg skulle stå i spidsen for en hastigt voksende detailsucces, da de i sin tid tog til Singapore.
På trods af manglende detailerfaring lykkedes det dem dog at starte detailspecialisten Norbreeze Group, der i dag driver mere end 50 direkte eller indirekte ejede butikker i hele Sydøstasien og Macau. Norbreeze Group repræsenterer og driver brandbutikker for mærkerne Cath Kidston, Bering, Pandora, Timberland og Philip Stein i forskellige dele af Sydøstasien samt Macau.
Detailfolk.dk har talt med Anders Peter Juel Sauerberg om Norbreeze Groups rejse fra en lille iværksættervirksomhed til en asiatisk succes.
Fra Danmark til Singapore
Det startede med et legat til at studere på et eksklusivt udvekslingsprogram mellem FUHU/Copenhagen Business School og Singapore Institute of Management.
- Jeg besluttede inden jeg tog afsted, at jeg ville blive i Singapore et års tid. Jeg pakkede hele min lejlighed ned og opmagasinerede alt, forklarer Anders Peter Juel Sauerberg, der dengang ikke vidste, at han 15 år senere, stadig ville være bosat i Singapore.
Da muligheden for at en ansættelse hos Danfoss i Singapore bød sig, skrev han under på et-årig kontrakt som efter 4 måneder blev forlænget til en to-årig kontrakt velvidende, at han måtte have en alvorlig snak med den pige, han havde mødt i Danmark et halvt år inden afrejsen til Singapore. Hun var dog klar på at slå sig ned i Singapore og starte på en af landets designskoler.
- Anne skulle ikke være afhængig af mig og skulle finde noget, hun havde passion for. Forholdet var relativt nyt, så vi mente, at det var bedst, at hun forfulgte sine egne interesse, fortæller Anders Peter Juel Sauerberg, der siden er blevet gift og har fået to børn med Anne, der i dag også lyder efternavnet Juel Sauerberg.
Hans egen karriere kørte derudaf med forskellige stillinger i ledende roller for etablerede danske virksomheder, mens Anne Trads Juel Sauerberg efter endt uddannelse startede sit eget grafiske design bureau op.
Norbreeze opstår
En spirende iværksættertrang fik i 2004 Anders Peter Juel Sauerberg til at kaste sig over sit eget projekt – Norbreeze Group.
Det startede med en mail til ejerne af Skagen Design, der fejlagtigt troede, at Norbreeze var en stor og veletableret virksomhed. Et telefonmøde blev sat i stand, og da realiteterne gik op for stifter Charlotte Hjorst fik hun på en pæn måde fortalt Anders Peter Juel Sauerberg, at han ikke vidste noget om ure og ikke havde nogen detailerfaring.
- Mit svar til hende var, at det havde hun heller ikke, da hun startede med at designe ure på køkkenbordet ti år tidligere, og det var åbenbart det rigtige svar, siger Anders Peter Juel Sauerberg og griner.
Norbreeze Group fik en chance og endte med at repræsentere det danske brand i Sydøstasien. Annes selskab blev indenfor kort tid inkluderet i Norbreeze Group, som blev parrets fælles projekt. Anne stod for marketing, branding og grafisk design, mens Anders Peter stod for forretningsudvikling og salg. Og lige så langsomt kom flere mærker til.
I starten udgjorde wholesale 90-95 procent af forretningen, mens det i dag er detaildelen, der udgør langt den største del. Den primære forretning i Norbreeze Group består i dag i driften af singlebrand butikker for flere danske og internationale brands, blandt andet Pandora.
I starten var det ægteparret Juel Sauerberg, der stod for det hele.
- De første par år var det noget stejlt op ad bakke indtil vi fik et par ekstra hænder ansat, siger Anders Peter Juel Sauerberg.
I dag har Norbreeze Group lidt mere en 250 ansatte og kontorer i Singapore, Malaysia og Hongkong.
Danske virksomheder overser muligheder i Asien
Anders Peter Juel Sauerberg mener, at danske virksomheder overser mulighederne i Sydøstasien.
- Der er mere end 600 millioner mennesker i Sydøstasien, og der er stor vækst i middelklassen, så mulighederne for at etablere sig i Sydøstasien, er der bestemt for blandt andet danske designbrands. Mange kigger på Kina, Japan og Hongkong, men Sydøstasien er ofte overset, forklarer han.
Artiklen fortsætter på næste side
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter