Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Så mange tænker sig ikke om på Facebook

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 20 August 2014 kl. 08:26 af: Newspaq

Danskerne tænker ikke over, at deres opdateringer på de sociale medier kan påvirke deres jobsituation, viser en ny undersøgelse.

Et billede fra en våd bytur eller en klagesang over nogen, der har forpestet din dag.

Man skal ikke lede længe efter indhold som dette på diverse sociale medier, og derfor er det også let for nuværende og potentielle arbejdsgivere at få et knap så charmerende indtryk af en ansat.

Men det tænker en fjerdedel af danskerne tilsyneladende ikke over. Det viser en rundspørge, som analysebureauet Wilke har lavet for for Jobzonen.

Her svarer 24 procent af 561 repræsentativt udvalgte danskere i alderen 18 til 70+, at de er enten uenige eller meget uenige i, at de tænker over, hvorvidt deres opslag på sociale medier er skadelige for deres nuværende eller fremtidige jobsituation.

Det skrevne kan ikke trækkes tilbage

Men det bør vi have med i overvejelserne, lyder det fra Flemming Dreesen, der er ansættelsesretschef i Dansk Arbejdsgiverforening.

- Ligesom man tænker over at tage pænt tøj på til jobsamtalen, bør man tænke over sin adfærd på nettet. Sociale medier er ofte tilgængelige for alle, og ofte har man ikke kontrol over, hvor og hvordan oplysninger bruges. Har man noget ude på de sociale medier, kan man derfor have en potentiel støj, som kan bruges imod én, siger han til Newspaq.

Marianne Steen er forfatter og konsulent med speciale i blandt andet rekruttering og jobsøgning via sociale medier. Også hun råder til, at vi i høj grad er opmærksomme på, at det vi deler, kan få konsekvenser.

- Vi er i en ny situation, hvor det, man skriver, ikke kan trækkes tilbage. Derfor har vi ikke længere retten til at kvaje os. Der er stadig stor usikkerhed omkring, hvad data kan blive brugt til i fremtiden, og derfor kan vi dag have svært ved overhovedet at forestille os konsekvenserne, siger hun til Newspaq.

Hav en professionel bevidsthed

Marianne Steen råder derfor til, at man husker at have en professionel bevidsthed, uanset hvilket medie, man befinder sig på.

- Når man er på sociale medier, bør man tænke, at det er fuldstændig som at gå ud på gaden og møde andre mennesker. Du går ikke ud på gaden og råbe af folk og sviner dem til. Når du er sammen med andre mennesker, og du er uenig i noget, der bliver sagt, så siger du det jo på en pæn måde. Det samme bør gælde på sociale medier. Man skal forestille sig, at man møder rigtige mennesker, blot i en sammenhæng, hvor mange flere mennesker kigger og lytter med, siger hun.

Newspaq

LÆS OGSÅ: 10 gode råd om Facebook og dit job



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD