Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

10 gode råd om Facebook og dit job

Foto: detailfolk.dk



10 gode råd om din opførsel på Facebook

1. Husk: Dine ansættelsesforhold er underlagt dansk lovgivning, og du er omfattet af loyalitetspligt. Det gælder også, hvordan du opfører dig på Facebook.

2.Skriv ikke noget negativt om dit job eller din chef.

3. Skriv ikke noget negativt om dine kollegaer. Husk at din arbejdsplads’ personalepolitik også gælder på Facebook.

4. Skriv ikke noget diskriminerende eller injurierende om nogen.

5. Læg ikke billeder af eller informationer om dine kollegaer eller arbejdspladsen på Facebook, uden at du har fået tilladelse til det. Undersøg om din arbejdsplads har en Facebook-politik, og foreslå eventuelt at I får en, hvis det ikke er tilfældet.

6. Meld dig ikke syg, mens du samtidig laver Facebook-opdateringer om den sjove fest, du var til i går, eller om at du går og hygger dig derhjemme.

7. Husk: Hvis du på din arbejdsplads er omfattet af tavshedspligt, så gælder den også på Facebook.

8. Overvej om det er en god idé at være venner med din chef på Facebook.

9. Overvej, om du skal have en privat profil og en arbejdsprofil på Facebook. Det kommer an på, om du skal bruge Facebook i arbejdssammenhæng og gerne vil skille de to ting ad.

10. Hvis du er syg og ligger i sengen med influenza eller et brækket ben, må du gerne være på Facebook.

Kilde: HK Handel

Friday den 15 August 2014 kl. 11:26 - Kilde: HK Handel

Er det en god idé at være ven med chefen på Facebook, og hvad må man egentlig skrive om sit job på det sociale medie? Få 10 gode råd her.

Hvordan er det nu lige, at man skal opføre sig på Facebook, hvis man er ven med chef og kolleger på det sociale medie?

Det kan være svært at hitte rede i, hvad man må og ikke må på det sociale medie. De detailansattes fagforening HK Handel har samlet 10 gode råd til, hvordan man bør opføre sig på Facebook i forhold til sit job. Blandt andet råder fagforeningen til ikke at skrive noget negativt om jobbet eller chefen på det sociale medie (se alle rådene i faktaboksen).

En Epinion-undersøgelse fra juli viser, at det er 89 procent af HK Handels medlemmer, der har en profil på Facebook. 28 procent af dem er venner med chefen, mens 84 procent er venner med kolleger. En opdatering om en dum chef eller en dårlig dag på jobbet kan altså lynhurtigt sprede sig som ringe i vandet og komme de forkerte for øje.

Må man tjekke Facebook på jobbet?

Mange ved heller ikke, om det er i orden at tjekke sin Facebook-profil på kontoret, på lageret eller i butikken. Det findes ikke generelle regler på området, men HK Handel anbefaler, at virksomhederne får udarbejdet en Facebook-politik. Kommer man alligevel i tvivl, har fagforeningen også samlet et par gode råd til, hvornår det er i orden at logge på Facebook i arbejdstiden.

Det gælder blandt andet, hvis du og dine kollegaer bruger det til vidensdeling og faglig sparring på konkrete projekter. Hvis brugen af Facebook indgår i dine arbejdsopgaver i form af eksempelvis markedsføring af butikken, er det også i orden at logge på, selvom du sidder på jobbet. Hvis du tjekker Facebook i forokostpausen, er det også ok, men generelt må du ikke tjekke private beskeder og updates på Facebook i arbejdstiden, lyder det fra HK Handel.

LÆS OGSÅ: Chefer er trætte af ansattes Facebook-brug

Læs hele artiklen på HK Handel


Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD