Ringe søgefunktioner koster for netbutikker
Ny undersøgelse afslører, hvor dårlige danske netbutikkers søgefunktioner er. Det går ud over top- og bundlinjen.
Dårligt nyt til danske netbutikker.
Således viser en undersøgelse fra e-handelshuset Vertica, at ved blot tre ud af fem kunders søgninger på netbutikker finder kunderne, hvad de søger.
Det skriver dagbladet Børsen.
- Når en kunde søger på en ting, og søgeresultatet ikke viser det forventede, så mister netbutikken en kunde. Så hvis netbutikker prioriterer en god søgefunktion, vil det give en bedre indtjening, siger Jens Hofman, digital forretningsudvikler i Vertica, som har været med til at lave undersøgelsen, til Børsen.
Jens Hofman forklarer, at det er et stort potentiale for de danske netbutikker i at fokusere på at få et søgefelt, der lever op til kundernes forventninger.
- Sådan et søgefelt syner jo ikke af så meget, men det er paradoksalt, at det har så stor betydning for omsætningen, siger Jesper Hofman videre til Børsen
LÆS OGSÅ: De fleste netbutikker tilfredse med årets julesalg
Er blevet effektive til at sælge
Ifølge Vertica skal søgefunktionen kunne vise det rigtige resultatet på trods af en fejlstavning, være let at finde og skal kunne prioritere søgeresultaterne i den rigtige rækkefølge.
I 82 procent af søgningerne ser kunderne nemlig kun den første resultatside.
Hos Irma glæder man sig over at have forbedret søgefunktionen på irma.dk.
- Vi kan se over de seneste to år, at vi har mere end fordoblet vores konverteringsrate, der viser, hvor meget af trafikken på sitet, som ender med et reelt køb. På den måde er vi blevet dobbelt så effektive til at sælge til folk, fortæller kommerciel direktør i Irma, Jesper Wacherhausen, til Børsen.
LÆS OGSÅ: Danske netbutikker viser svaghedstegn
Læs hele artiklen på BørsenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter