Returvarer dræner kassen hos netbutikker
Når kunderne sender deres varer retur, sætter det mange netbutikkers indtjening under alvorligt pres, viser nye tal.
Utilfredse kunder, som sender varer retur, koster europæiske netbutikker dyrt.
Små og mellemstore virksomheder taber op til 20 procent af overskuddet på den konto. Det skriver Finans på baggrund af tal fra softwarefirmaet Plytix.
En lempelig returpolitik er et værn mod giganter som Amazon. Men prisen for en utilfreds kunde bliver høj.
- Hvis de f.eks. havde bedre produktinformationer og bedre billeder af produktet, ville der ikke være lige så mange kunder, der returnerede deres varer, siger Plytix-direktør Morten Hellesøe Poulsen til Finans.
Mange varer retur
Netbutikkernes udfordringer bliver understreget af tal fra FDIH, som viser, at returning bliver mere og mere udbredt.
I 2016 sendte forbrugerne 3,8 procent af alle køb tilbage til netbutikken, mens tallet fra året før var 2,5 procent.
- Det er faktisk en stigning på 52 procent, så det er ganske markant, sagde Henrik Theil, kommunikationschef i FDIH, sidste år i en pressemeddelelse.
Ikke overraskende er det især tøj, sko og smykker, der bliver sendt retur. Her er andelen otte procent. Bare én ud af 100 dagligvarer sendes tilbage.
LÆS OGSÅ: Tidligere Salling-profil bliver topchef i førende netbutik
Læs hele artiklen på FinansFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter