Reklamer får nyt liv i julen
En ny undersøgelse viser, at julekatalogerne stadig er vigtige for mange danskere i en tid, hvor flere ellers siger 'nej tak' til reklamer.
Selvom mange danskere sætter klistermærker med 'nej tak til reklamer' på postkassen, er der mange der er glade for de julekataloger, som kæder og butikker sender ud op til og i december.
Det viser en befolkningsundersøgelse fra Dansk Erhverv.
To ud af tre voksne danskere synes i følge undersøgelsen, at det er hyggeligt at få husstandsomdelte julekataloger, og halvdelen af befolkningen synes, at det gør det lettere at foretage julegaveindkøb, når man får julekataloger i postkassen.
- Det skyldes ikke mindst, at julekatalogerne har karakter af magasin- og hyggelæsning end udelukkende at være et praktisk overblik over pristilbud. De fleste husker nok, da man som barn ventede spændt på Fætter BR-kataloget. Det er lidt af det samme, der sker, når vi som voksne glæder os over, at kataloger fra Magasin eller Illums Bolighus dumper ind af døren, siger Anne Køster, der er konsulent i Dansk Erhverv, i en udtalelse.
Især kvinder hygger sig med julekataloger
Det er især kvinderne, der er glade for at bladre i julekatalogerne. 72 procent af kvinderne har i undersøgelsen givet udtryk for, at det er hyggeligt at modtage husstandsomdelte julereklamer. Det samme gør sig kun gældende for 55 procent af mændene.
- Julen repræsenterer på mange måder en kærkommen forbrugsfest, som sætter gang i hjulene i de danske butikker og forretninger. Her tjener reklamer og julekataloger et dobbelt formål; én ting er, at de er en del af vores kultur, som er forbundet med hygge og nostalgi. Men derudover er der det praktiske formål, som er at være en afgørende kanal for de mange virksomheder, som ønsker, at det lige netop er deres produkt, der finder vej ind under vores juletræer. Her spiller de trykte reklamer altså fortsat en afgørende rolle, siger Anne Køster.
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.002 repræsentativt udvalgte voksne danskere.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter