Så hurtigt vil tilbudsaviser være fortid
Ny undersøgelse lægger de klassiske tilbudsaviser i graven. Læs her, hvornår tilbudsaviserne sandsynligvis vil være en saga blot.
De seneste år er der poppet flere og flere grønne 'Nej tak til reklamer'-skilte op på danskernes postkasser. Og udviklingen for de fysiske tilbudsaviser går kun en vej, nemlig nedad, det konkluderer lektorerne Per Østergaard Jacobsen og Mogens Bjerre i deres helt nye undersøgelse 'Har tilbudsaviserne en fremtid?' lavet ved CBS.
Det korte svar på det spørgsmål er, ifølge undersøgelsen. 'Nej'.
- Vores konklusion er, at tilbudsaviserne næppe overlever udgangen af 2015, skriver de to lektorer.
Hver fjerde vil sige 'nej tak'
I øjeblikket siger 28 procent af de danske hustande 'nej tak' til tilbudsaviser, og det tal har været i kraftig udvikling. Ifølge undersøgelsen vil fire ud af ti danske husstande sige nej til tilbudsaviser i 2015.
- Det betyder, at vi på et tidspunkt når ”smertegrænsen” for, hvor mange forbrugere man reelt rammer med dette medie. Det betyder, at virkningsgraden bliver endnu mindre, og dermed falder incitamentet ud fra et salgssynspunkt til at anvende denne reklamekanal. Set fra detailhandlens side er det kun tilskudssynspunktet, der er tilbage. Men det må kunne ordnes mere effektivt? lyder det i rapporten. Per Østergaard Jacobsen og Mogens Bjerre giver samtidig en lille opsang til detailbranchens tilbudsaviser og understreger, at tilbudsaviserne nok nærmere burde hedde 'tilskudsaviserne'.
- Tilbuds/tilskudsavisen synes blot som et resultat af en gammel forretningsmodel, og en magtbalance i mellem detailhandel og industri, totalt blottet for innovation og udvikling, lyder det.
Tilbud på mobilen
De vurderer, at fremtidens tilbudsaviser bør målrettet på mobilen - noget forbrugerne altid har i lommen.
Allerede i dag siger omkring 40 procent af de danske husstande i hovedstadsområdet nej tak til reklamer. Frederiksberg er med 57 procent nej-takkere den kommune, hvor flest indbyggere afviser reklamer, hvorimod Vils med kun 5 procent nej-takkere, er den kommune, hvor flest indbyggere modtager reklamer.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter