Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Så hurtigt vil tilbudsaviser være fortid

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 9 April 2013 kl. 10:14 af: Simone Hansen

Ny undersøgelse lægger de klassiske tilbudsaviser i graven. Læs her, hvornår tilbudsaviserne sandsynligvis vil være en saga blot.

De seneste år er der poppet flere og flere grønne 'Nej tak til reklamer'-skilte op på danskernes postkasser. Og udviklingen for de fysiske tilbudsaviser går kun en vej, nemlig nedad, det konkluderer lektorerne Per Østergaard Jacobsen og Mogens Bjerre i deres helt nye undersøgelse 'Har tilbudsaviserne en fremtid?' lavet ved CBS. 

Det korte svar på det spørgsmål er, ifølge undersøgelsen. 'Nej'. 

- Vores konklusion er, at tilbudsaviserne næppe overlever udgangen af 2015, skriver de to lektorer. 

Hver fjerde vil sige 'nej tak'

I øjeblikket siger 28 procent af de danske hustande 'nej tak' til tilbudsaviser, og det tal har været i kraftig udvikling. Ifølge undersøgelsen vil fire ud af ti danske husstande sige nej til tilbudsaviser i 2015. 

- Det betyder, at vi på et tidspunkt når ”smertegrænsen” for, hvor mange forbrugere man reelt rammer med dette medie. Det betyder, at virkningsgraden bliv­er endnu mindre, og dermed falder incitamentet ud fra et salgssynspunkt til at anvende denne re­klamekanal. Set fra detailhandlens side er det kun tilskuds­synspunktet, der er tilbage. Men det må kunne ordnes mere effektivt? lyder det i rapporten. Per Østergaard Jacobsen og Mogens Bjerre giver samtidig en lille opsang til detailbranchens tilbudsaviser og understreger, at tilbudsaviserne nok nærmere burde hedde 'tilskudsaviserne'.

- Tilbuds/tilskudsavisen synes blot som et resul­tat af en gammel forretningsmodel, og en magt­balance i mellem detailhandel og industri, totalt blottet for innovation og udvikling, lyder det. 

Tilbud på mobilen

De vurderer, at fremtidens tilbudsaviser bør målrettet på mobilen - noget forbrugerne altid har i lommen. 

Allerede i dag siger omkring 40 procent af de danske husstande i hovedstadsområdet nej tak til reklamer. Frederiksberg er med 57 procent nej-takkere den kommune, hvor flest indbyggere afviser reklamer, hvorimod Vils med kun 5 procent nej-takkere, er den kommune, hvor flest indbyggere modtager reklamer. 

LÆS OGSÅ: Stor dagligvarekæde dropper tilbudsaviserne



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD