Private labels vinder frem i stor stil
Forbrugerne er vilde med detailkædernes egne mærker. Der er særligt en kategori, som de efterspørger mere end før.
Detailkædernes egne mærker går under betegnelsen Private Labels. Og det er netop de mærker, der vinder indpas i disse år. Det skriver Business.
Før i tiden tilhørte produkterne den billige ende af skalaen, og de fik sjældent nogen nævneværdig eksponering, men sådan er det ikke længere. Mærker som Tusindfryd, Levevis og Änglamark bliver i dag set som et af supermarkedernes stærkeste kort.
- Private label-produkter er ekstremt vigtige for os. Vi satser massivt på dem, fordi vi vil tilbyde kunderne noget, de kun kan få hos os, og som har nogle særlige kvaliteter, siger Coops innovationsdirektør, Jeff Salter, til Business.
Kvaliteten er vigtig
I dag forholder det sig sådan, at hver tredje vare i de danske indkøbskurve er private label, mens det i Storbritannien er over halvdelen. Og det skyldes især, at kvaliteten er forbedret. Det forklarer brandekspert og CEO i reklamebureauet Fireball, Anthony Aconis.
- Fra generisk billigt og dårlig kvalitet er private label rykket op til at blive en strategisk måde at skabe identitet og brande sig selv på, forklarer han til Business.
At kunderne efterspørger kvalitet, når de handler private labels er da også noget, som både Dansk Supermarked, Dagrofa og Coop har erfaret.
- Vores kunder har altid godt kunnet lide private label, men det, vi oplever nu, er, at de køber varerne i den bedste kvalitet. Dermed er det varens kvalitet og ikke varens pris, kunderne fokuserer på. For nogle år siden vandt den billigere variant, siger Coops innovationsdirektør, Jeff Salter.
LÆS OGSÅ: Her er Coops nye dyrevelfærdsmærke
Læs hele artiklen på BusinessFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter