Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Presset Matas fremlægger halvårsregnskab

Foto: detailfolk.dk



Thursday den 19 November 2015 kl. 05:50 af: Søren Duran Duus

Her torsdag morgen offentliggør den store materialistkæde halvårsregnskab. I oktober nedjusterede Matas forventningerne til hele året.

Det kan blive en særdeles turbulent tid med langt mellem succeshistorierne for den danske butikskæde Matas.

Sådan vurderer Frans Høyer, aktieanalytiker hos Jyske Bank, forud for offentliggørelsen af Matas’ halvårsregnskab her torsdag morgen.

- Spørgsmålet er, hvor stærkt Matas-brandet er, og i hvor høj grad de kan udnytte den styrke, det er at være til stede på hvert et gadehjørne i Danmark, siger Frans Høyer til dagbladet Børsen.

Som detailfolk.dk skrev i begyndelsen af oktober, går det knap så godt for salget hos Matas-kæden, som derfor har nedjusteret forventningerne til hele året. Det skete, efter materialistgiganten havde opgjort foreløbige salgsdata for egne butikker for 2. kvartal 2015/16 - dækkende 1. juli 2015 til 30. september 2015.

Den sammenlignelige vækst (like-for-like-væksten) i butikkerne udgjorde 0,2 procent i 2. kvartal 2015/16, og for de første 6 måneder af regnskabsåret 2015/16 udgjorde like-for-like-væksten 0,3 procent, oplyste Matas i en fondsbørsmeddelelse.

LÆS MERE I: Matas skuffer og nedjusterer forventninger 

Club Matas udnyttes ikke nok

I samme omgang fremhævede materialistkæden, at forbrugerne i regnskabsårets 2. kvartal har 'udvist tilbageholdenhed’, hvilket afspejles i salget hos Danmarks største detailforhandler inden for skønhed, sundhed og personlig pleje.

- De (Matas, red.) siger, de fastholder deres markedsandel, men det er i forhold til markedstal, der ikke indeholder lufthavne, onlinesalg eller butikskæden Normal. Så er det jo nemt nok at holde beholde markedsandele, siger Frans Høyer til Børsen.

LÆS OGSÅ: Digital skønhedsbutik angriber Matas

Ifølge aktieanalytikeren hos Jyske Bank har Matas et stærkt kort i form af sin kundeklub, Club Matas.

- Gennem Club Matas ved de (Matas, red.) rigtig meget om, hvilke kunder der bruger hvad, og hvornår de bruger det. Det bør de bearbejde og udnytte i højere grad, siger Frans Høyer.

LÆS OGSÅ: Club Matas bliver endnu større



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD