Presset Matas fremlægger halvårsregnskab
Her torsdag morgen offentliggør den store materialistkæde halvårsregnskab. I oktober nedjusterede Matas forventningerne til hele året.
Det kan blive en særdeles turbulent tid med langt mellem succeshistorierne for den danske butikskæde Matas.
Sådan vurderer Frans Høyer, aktieanalytiker hos Jyske Bank, forud for offentliggørelsen af Matas’ halvårsregnskab her torsdag morgen.
- Spørgsmålet er, hvor stærkt Matas-brandet er, og i hvor høj grad de kan udnytte den styrke, det er at være til stede på hvert et gadehjørne i Danmark, siger Frans Høyer til dagbladet Børsen.
Som detailfolk.dk skrev i begyndelsen af oktober, går det knap så godt for salget hos Matas-kæden, som derfor har nedjusteret forventningerne til hele året. Det skete, efter materialistgiganten havde opgjort foreløbige salgsdata for egne butikker for 2. kvartal 2015/16 - dækkende 1. juli 2015 til 30. september 2015.
Den sammenlignelige vækst (like-for-like-væksten) i butikkerne udgjorde 0,2 procent i 2. kvartal 2015/16, og for de første 6 måneder af regnskabsåret 2015/16 udgjorde like-for-like-væksten 0,3 procent, oplyste Matas i en fondsbørsmeddelelse.
LÆS MERE I: Matas skuffer og nedjusterer forventninger
Club Matas udnyttes ikke nok
I samme omgang fremhævede materialistkæden, at forbrugerne i regnskabsårets 2. kvartal har 'udvist tilbageholdenhed’, hvilket afspejles i salget hos Danmarks største detailforhandler inden for skønhed, sundhed og personlig pleje.
- De (Matas, red.) siger, de fastholder deres markedsandel, men det er i forhold til markedstal, der ikke indeholder lufthavne, onlinesalg eller butikskæden Normal. Så er det jo nemt nok at holde beholde markedsandele, siger Frans Høyer til Børsen.
LÆS OGSÅ: Digital skønhedsbutik angriber Matas
Ifølge aktieanalytikeren hos Jyske Bank har Matas et stærkt kort i form af sin kundeklub, Club Matas.
- Gennem Club Matas ved de (Matas, red.) rigtig meget om, hvilke kunder der bruger hvad, og hvornår de bruger det. Det bør de bearbejde og udnytte i højere grad, siger Frans Høyer.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter