Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Overtog konkurrents butikker: Det lærte Humac undervejs

Foto: detailfolk.dk



Sunday den 11 January 2015 kl. 20:30 af: Freja Thorbech

Humacs direktør giver her et par råd til andre detailledere og butiksejere, der vil overtage en anden virksomhed.

- Forvent det uventede.

Så kort og kontant lyder rådet fra direktør i Humac, Michael Bech, til andre detailledere eller butiksejere, der står overfor at overtage en anden virksomhed.

I sommers overtog Humac den konkurrerende kæde Eplehusets butikker og serviceværksteder i Danmark, og det er på baggrund af de erfaringer, at Michael Bech nu reflekterer over, hvad der gik godt og lykkedes, men ikke mindst hvad der gik galt, og hvad det generelt er vigtigt at være opmærksom på i en overtagelsesproces.

LÆS OGSÅ: Humac overtager konkurrents butikker

- Det er vigtigt ikke at tabe overblikket, når problemerne opstår. Fordi det gør de. Og det er uanset, om det er en kæmpestor virksomhed, som overtager en anden stor virksomhed, eller om det er en mindre virksomhed, der overtager en anden. Der vil være nogle ting, som man ikke får planlagt ordentlig eller som man ikke kan forudse, forklarer Michael Bech.

Reparationsprogrammer væltede læsset

For Humac var det et sammenfald mellem en udskiftning af kædens servicesystem og tre reparationsprogrammer fra Apple hen over sommeren, som væltede læsset.

Kæden begyndte i maj at reparere iPhones – en opgave som tidligere har været teleoperatørernes. Sideløbende med udskiftningen af servicesystemet og overtagelsen af Eplehusets butikker og serviceværkssteder udsendte Apple tre programmer, der inkluderede ombytningen af en oplader, udskiftningen af en tænd/sluk-knap samt udskiftningen af et batteri på en stor mængde iPhones.

Det fik kunderne til at valfarte ned i butikkerne, og fra den ene dag til den anden blev kundebesøgene i Humacs butikker mere end fordoblet. Noget hverken butikkerne eller servicesystemet var klar til at håndtere.

- Skal man kigge i bagklogskabens ulidelig klare lys, så skal man huske på, at når man er specialbutik, så skal man ikke undervurdere serviceopgaven i forhold til salgsopgaven. Så når vi nu synes, at vi gerne vil have flere butikker og sælge flere varer, så skal vi være enormt opmærksomme på, at vores serviceorganisation også skal kunne håndtere det og kunne følge med, siger han og understreger samtidig, at det var umuligt for Humac at forudse de tre programmer fra Apple. Og dermed vender Michael Bech tilbage til sit råd til andre i samme situation.

- Man er nødt til at acceptere, at uanset hvor meget man planlægger og arbejder på forkant, så vil der komme nogle ting, som er rigtig svære at forudse. Og der tror jeg, at rådet må være, at det må man bare acceptere og arbejde sig ud af, siger han.

For Humac har det blandt andet betydet, at man har lagt sig fladt ned og undskyldt over for kunderne, at servicetiderne steg fra 2-3 dage til 20-30 dage.

- Det har de fleste kunder forståelse for, selvom de selvfølgelig godt kunne have ønsket sig det anderledes, og det må vi acceptere som et fair og væsentligt krav, siger Michael Bech.

Vellykket integration af butikker

Skal han i stedet fremhæve noget af det, som Humac er lykkedes med i overtagelsen af Eplehuset, fremhæver han integrationen af de syv tidligere Eplehuset-butikker. Her har man i første omgang rekrutteret mange nye medarbejdere fordi bemandingen var lav i den økonomisk trængte kæde.

- Jeg tror, at vi ansatte 36 nye medarbejdere den første måned, fortæller Michael Bech.

Derudover har man byttet rundt på medarbejdere i butikkerne for at sikre en god kulturintegration. Det betyder, at souschefer og butikschefer fra både de tidligere Eplehuset- og Humac-butikker har byttet butik i forsøget på at tage det bedste fra to verdener med videre.

- Vi har forsøgt at være lydhøre over for, at der godt kan være noget, som Eplehuset er bedre eller mindst lige så dygtige til, som vi er. Derfor har vi prøvet at blande det, så vi får nogle input på, hvordan man kan gøre tingene på en anden måde. Så produktet i dag er måske nok Humac, i forhold til det kulturopdrag vi er kommet med, men særligt på processerne og hvordan vi arbejder i dagligdagen rent operativt i butikkerne, er det nu et blandingsprodukt af, hvad både Eplehuset og Humac gjorde tidligere, forklarer han.

Efter overtagelsen af Eplehuset den 1. september har Humac nu 20 butikker og seks serviceværksteder i Danmark.

LÆS OGSÅ: Her er opskriften på Humacs turnaround



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD