Her er opskriften på Humacs turnaround
En ny topchef, en udskiftning af 2/3 af medarbejderne og købet af en konkurrents butikker. Humac er nu næsten igennem den turnaround, der skal give sorte tal på bundlinjen.
- I år skal vi være positive i vores driftsresultat.
Sådan lyder udmeldingen fra direktør i Humac Michael Bech, der kom til kæden for godt halvandet år siden. Han står i spidsen for den turnaround, der altså gerne i år skulle give sorte tal på bundlinjen frem for de røde, som prægede regnskabet sidste år.
- Vi er ved at være cirka 75 procent igennem vores turnaround, lyder vurderingen fra Humac-direktøren.
Detailfolk.dk møder Michael Bech til en kop kaffe på Humacs hovedkontor på Vesterbrogade i København. Fra den lyse, rummelige butik i stueetagen går man op af en stejl trappe til de gamle Vesterbro-lejligheder, der er slået sammen og huser Humacs hovedkontor. Her er pladsen lidt mere trang med godt 30 ansatte, der alle er i fuld gang med arbejdet – på Mac-computere selvfølgelig. For Humac er lig med Apple. Og det er kun produkter fra den amerikanske gigant, man kan finde på hylderne i kædens butikker. Og sådan bliver det ved med at være, slår Michael Bech fast. Humac er nemlig ejet af russiske Inventive Retail Group, som opererer mere end 240 monobrand butikker i Rusland og Vesteuropa indenfor brands som Apple, Samsung, Lego, Nike og Sony. Koncernen har specialiseret sig i monobrand detailbutikker med en stram konceptstyring.
Stor udskiftning af medarbejdere
Michael Bech har nu i halvandet år stået i spidsen for den danske satsning, og i den tid har han igangsat en række initiativer, der skal sikre en positiv drift fremadrettet.
Det er en udfordring, fordi Danmark er et Apple-land, forklarer Michael Bech. Ifølge analyseinstituttet GFK bliver der solgt omkring 1 million iPhones i Danmark i dag og tæt på 350.000 Mac-computere - og det er meget i land på Danmarks størrelse med 5,5 millioner indbyggere. Derfor har det været nødvendigt for Humac at ændre sit fokus. Kæden er udsprunget af Office Line, der dengang havde 100 procent markedsandel på Apple i Danmark, da det kun var tekniknørder og grafikere, der benyttede æblefirmaets maskiner. Siden er Apple blevet hvermandseje.
- Og dermed skal vi også være noget for den brede kundegruppe, siger Michael Bech.
Det har blandt andet betydet, at han har ændret kraftigt på medarbejdersammensætningen. På halvandet år er over halvdelen af medarbejderne i Humac blevet skiftet ud. Kæden havde en stor gruppe medarbejdere, der var meget vidende om Apple, men ikke forstod at oversætte det til et sprog, som kunderne kunne forstå.
- Vi talte lidt mere ”bits and bytes” i stedet for at tale om udbytte og fordele, forklarer Michael Bech.
Udskiftningen er dog ikke ensbetydende med, at man ikke længere har Apple-eksperter ansat, understreger Michael Bech.
- Det er profilmæssigt nogle helt andre mennesker, som er her i dag. De er castet mere ud fra salg og service, end de er castet ud fra, om de er de ”mest tekniske” til Apple. Apple er enormt intuitivt at bruge i dag. Selvfølgelig er der også en masse dyb viden, og den har vi også stadigvæk, men vi har flyttet viden fra frontlinjen i butikken til at ligge lidt bagved, blandt andet på vores serviceværksteder. Vi gemmer eksperterne til de udvalgte problemer, siger han.
Derfor er der butikkerne i dag langt større fokus på serviceoplevelsen. Michael Bech har indført et program, som skal sikre, at de ansatte yder det, som Humac betegner som Danmarks bedste kundeoplevelse.
Vil tage markedsandele fra konkurrenter
I 2012/13 kom Humac ud med et underskud på 3,2 millioner kroner. Og også det regnskab, som kæden fremlægger til februar, vil have røde tal på bundlinjen, selvom det vil være forbedret, fortæller Michael Bech.
Artiklen fortsætter på næste side
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter