Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Her er opskriften på Humacs turnaround

Michael Bech vurderer, at Humac er ved at være 75 procent igennem en turnaround-proces, der igen skal give sorte tal på bundlinjen.
Foto: Humac



Tuesday den 16 December 2014 kl. 05:20 af: Freja Thorbech

En ny topchef, en udskiftning af 2/3 af medarbejderne og købet af en konkurrents butikker. Humac er nu næsten igennem den turnaround, der skal give sorte tal på bundlinjen.

- I år skal vi være positive i vores driftsresultat.

Sådan lyder udmeldingen fra direktør i Humac Michael Bech, der kom til kæden for godt halvandet år siden. Han står i spidsen for den turnaround, der altså gerne i år skulle give sorte tal på bundlinjen frem for de røde, som prægede regnskabet sidste år.

- Vi er ved at være cirka 75 procent igennem vores turnaround, lyder vurderingen fra Humac-direktøren.

Detailfolk.dk møder Michael Bech til en kop kaffe på Humacs hovedkontor på Vesterbrogade i København. Fra den lyse, rummelige butik i stueetagen går man op af en stejl trappe til de gamle Vesterbro-lejligheder, der er slået sammen og huser Humacs hovedkontor. Her er pladsen lidt mere trang med godt 30 ansatte, der alle er i fuld gang med arbejdet – på Mac-computere selvfølgelig. For Humac er lig med Apple. Og det er kun produkter fra den amerikanske gigant, man kan finde på hylderne i kædens butikker. Og sådan bliver det ved med at være, slår Michael Bech fast. Humac er nemlig ejet af russiske Inventive Retail Group, som opererer mere end 240 monobrand butikker i Rusland og Vesteuropa indenfor brands som Apple, Samsung, Lego, Nike og Sony. Koncernen har specialiseret sig i monobrand detailbutikker med en stram konceptstyring.

Stor udskiftning af medarbejdere

Michael Bech har nu i halvandet år stået i spidsen for den danske satsning, og i den tid har han igangsat en række initiativer, der skal sikre en positiv drift fremadrettet.

Det er en udfordring, fordi Danmark er et Apple-land, forklarer Michael Bech. Ifølge analyseinstituttet GFK bliver der solgt omkring 1 million iPhones i Danmark i dag og tæt på 350.000 Mac-computere - og det er meget i land på Danmarks størrelse med 5,5 millioner indbyggere. Derfor har det været nødvendigt for Humac at ændre sit fokus. Kæden er udsprunget af Office Line, der dengang havde 100 procent markedsandel på Apple i Danmark, da det kun var tekniknørder og grafikere, der benyttede æblefirmaets maskiner. Siden er Apple blevet hvermandseje.

- Og dermed skal vi også være noget for den brede kundegruppe, siger Michael Bech.

Det har blandt andet betydet, at han har ændret kraftigt på medarbejdersammensætningen. På halvandet år er over halvdelen af medarbejderne i Humac blevet skiftet ud. Kæden havde en stor gruppe medarbejdere, der var meget vidende om Apple, men ikke forstod at oversætte det til et sprog, som kunderne kunne forstå.

- Vi talte lidt mere ”bits and bytes” i stedet for at tale om udbytte og fordele, forklarer Michael Bech.

Udskiftningen er dog ikke ensbetydende med, at man ikke længere har Apple-eksperter ansat, understreger Michael Bech.

- Det er profilmæssigt nogle helt andre mennesker, som er her i dag. De er castet mere ud fra salg og service, end de er castet ud fra, om de er de ”mest tekniske” til Apple. Apple er enormt intuitivt at bruge i dag. Selvfølgelig er der også en masse dyb viden, og den har vi også stadigvæk, men vi har flyttet viden fra frontlinjen i butikken til at ligge lidt bagved, blandt andet på vores serviceværksteder. Vi gemmer eksperterne til de udvalgte problemer, siger han.

Derfor er der butikkerne i dag langt større fokus på serviceoplevelsen. Michael Bech har indført et program, som skal sikre, at de ansatte yder det, som Humac betegner som Danmarks bedste kundeoplevelse.

Vil tage markedsandele fra konkurrenter

I 2012/13 kom Humac ud med et underskud på 3,2 millioner kroner. Og også det regnskab, som kæden fremlægger til februar, vil have røde tal på bundlinjen, selvom det vil være forbedret, fortæller Michael Bech.

Artiklen fortsætter på næste side


Forrige side 1 2 Næste side

Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD