Derfor overtager Humac konkurrent
Et ønske om igen at tjene penge og en tro på synergier har fået Humac til at overtage Eplehuset, fortæller kædens country manager.
Humac tager nu en endnu større bid af det danske Apple-marked.
Apple-forhandleren overtager den 1. september den norske konkurrent Eplehusets syv butikker og serviceværksteder i Danmark.
LÆS OGSÅ: Humac overtager konkurrents butikker
Og det er der flere gode grunde til, fortæller country manager Michael Bech i et interview med detailfolk.dk.
- Den størrelse, som både Eplehuset og Humac har i det danske marked, er ikke stor nok til det marked, som er i den danske detailhandel i dag. Det er helt tydeligt, at man skal have en større volumen, hvis man skal gøre sig forhåbninger om at komme til at tjene nogle penge, siger Michael Bech og henviser til det pressede elektronikmarked, der er præget af en stor mænge butikker, priskrige mellem de store kæder og efterveerne af finanskrisen. Og selvom forbrugerne efterhånden er blevet mere optimistiske, er der stadig lang vej igen, slår Michael Bech fast.
- Vi er stadig i den situation, at vi har et efterslæb, som vi arbejder med, og derfor har vi haft svært ved at tjene penge i både Eplehuset og Humac, og det tror vi på, at vi fortsat vil have, hvis ikke vi har den størrelse og den volumen, som skal til på det her område, siger han.
Skal udnytte synergier
Begge kæder har kørt med millionunderskud, og det kan umiddelbart være svært at se, hvilken forskel en sammenlægning skal gøre. Her fremhæver Michael Bech nogle af de synergier, som han mener, man vil opnå ved en sammenlægning.
- Det er et spørgsmål om at reducere administrationsomkostninger og få den salgspower og den salgsvolumen igennem ude i butiksleddet, som der skal til for, at man kan komme til at tjene nogle penge. Og så er det et spørgsmål om, at man får nogle fordele på eksempelvis markedsføring, siger han og forklarer:
- Man kan markedsføre for en vis sum penge, men på et tidspunkt kan man ikke tillade sig at markedsføre mere, fordi man har ikke udsalgsstederne til at opsamle den kundetrafik, der bliver skabt af markedsføringen. Så det giver nogle synergier både på markedsføringen, på administrationsomkostninger, på lager og på logistik.
Aftalen mellem de to parter er, hvad Michael Bech kalder en fornuftsløsning. Den inkluderer samtidig en for byttehandel, hvor Eplehuset overtager Humacs butikker i Norge.
- Man kan sige, at vi deler landene imellem os, så Humac nu fokuserer på Danmark, og Eplehuset fokuserer på Norge, forklarer country manageren.
Artiklen fortsætter på næste side
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter