Optimistiske Matas skruer op for investeringerne
Storstilet strategi kaster nu for alvor resultater af sig, lyder topchefens vurdering. Han annoncerer endnu flere investeringer.
Forventningerne bliver indfriet i det dugfriske årsregnskab fra Matas, som ellers har været ramt af stigende konkurrence de senere år.
Bundlinjen går godt nok en tand tilbage til 263 millioner kroner, men på den anden side stiger omsætningen med 2,2 procent til 3,5 milliarder.
- Der er fremgang på toplinjen - både i vores eksisterende forretning og gennem tilkøbet af Firtal, siger topchef Gregers Wedell-Wedellsborg i en pressemeddelelse. Han henviser til den underliggende omsætningsvækst på 0,5 procent (like-for-like).
- Vi leverede en sund og stabil indtjening på trods af betydelige investeringer i fremtidig vækst, slår topchefen fast.
Mere salg på nettet
Særligt stærkt er det gået på Matas’ netbutik, hvor salget er vokset med over 50 procent gennem regnskabsåret 2018/19.
Efter opkøbet af selskabet Firtal, som blandt andet driver netbutikken Helsebixen.dk, udgør onlinesalget hele 11 procent af den samlede omsætning. Det viser tal fra fjerde kvartal.
- For præcis et år siden søsatte vi strategien 'Et fornyet Matas' for at tilpasse os en ny virkelighed med ændrede kundebehov, øget konkurrence og digitalisering af detailhandlen, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.
- Vi har sat handling bag ordene og den nye strategi viser nu for alvor resultater. Særligt vores intense og systematiske fokus på at udvikle vores salg på de digitale platforme har nu fået et meget tilfredsstillende momentum, fortsætter han.
Flere investeringer
Det kommende år vil Matas fortsætte den digitale oprustning.
Ifølge pressemeddelelsen bliver der satset på hurtigere levering, et større sortimentet, styrket kunderådgivning og en udvidelse af de abonnementsløsninger, som Matas introducerede i fjerde kvartal.
Samtidig står mindst 30 af de fysiske butikker til at blive opdateret med det nye Matas Life-koncept. Lige nu er det rullet ud i syv butikker.
- Kunderne har taget godt imod det nye Matas Life butikskoncept. De første konceptbutikker blev skudt i gang med stor lokal opbakning, og vi går nu i gang med næste bølge af opgraderinger, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter