Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Optimismen har slået rod hos detailbranchens topchefer

Foto: Colourbox



BEKYMRING FOR PANDEMIER

Den største bekymring for topcheferne er pandemier og sundhedskriser.

Det gælder især i detailbranchen, hvor 93 procent angiver det som det vigtigste punkt.

- Pandemien har betydet, at mange aktører inden for detail og forbrug har været nødsaget til at lukke forretningen mere eller mindre under pandemien, mens andre industrier i højere grad har kunnet fortsætte som normalt. Det afspejler sig tydeligt i deres bekymringer, Henrik Trangeled Kristensen.

Wednesday den 12 May 2021 kl. 09:47 af: Kristian Holgersen

Troen på fremtiden blomstrer blandt verdens topchefer i detailbranchen, viser stor undersøgelse.

En mavepuster af dimensioner ramte store dele af detailhandlen, da udbruddet af coronavirus spredte sig over hele verden i foråret 2020.

Men nu er branchen ved at få vejret igen. I hvert fald er langt de fleste topchefer optimistiske, når de ser på udviklingen over de kommende tre år. Næsten 9 ud af 10 tror på vækst i perioden, viser den internationale undersøgelse - CEO Survey 2021 - fra konsulenthuset PwC.

Topcheferne i detailbranchen er en tand mere optimistiske i forhold til de resterende dele af det internationale erhvervsliv, hvor 88 procent forventer vækst.

- Detail- og forbrugsindustrien har været hårdt ramt af COVID-19, hvor forbrugertilliden virkelig har taget et dyk, og det gælder både her lokalt i Danmark, men også globalt, siger Henrik Trangeled Kristensen. Han er partner og detailekspert i PwC.

- De seneste målinger indikerer dog en forbedret forbrugertillid, og samtidig har danskerne opbygget en stor købelyst, hvilket virkelig kan sætte gang i forbruget i detail- og forbrugsindustrien, fortsætter han.

Mindre tro til resten af økonomien

Mens topheferne i detailbranchen har stor tiltro til vækst i eget hus, så er forventningerne til resten af økonomien væsentlig mere afmålte, viser undersøgelsen.

Blot 67 procent af topcheferne tror på økonomisk fremgang i det kommende år. På tværs af alle brancher svarer 76 procent positivt tilbage på det spørgsmål.

- Toplederne i detail- og forbrugsindustrien har isoleret set et lidt mere skeptisk syn på mulighederne i den globale økonomi i det kommende år, siger Henrik Trangeled Kristensen.

- Men sammenlignet med sidste års forventninger, hvor blot hver fjerde topleder troede på vækst i den globale økonomi, har de to brancher fået en markant højere tro på økonomisk fremgang, Henrik Trangeled Kristensen, siger han.

I PwC’s 24. CEO Survey blev der gennemført 5.050 interview i 100 lande. I alt har 79 danske CEO’er deltaget.

LÆS OGSÅ: Koncernen bag de danske 7-Eleven-butikker får ny topchef



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD