Optimismen har slået rod hos detailbranchens topchefer
BEKYMRING FOR PANDEMIER
Den største bekymring for topcheferne er pandemier og sundhedskriser.
Det gælder især i detailbranchen, hvor 93 procent angiver det som det vigtigste punkt.
- Pandemien har betydet, at mange aktører inden for detail og forbrug har været nødsaget til at lukke forretningen mere eller mindre under pandemien, mens andre industrier i højere grad har kunnet fortsætte som normalt. Det afspejler sig tydeligt i deres bekymringer, Henrik Trangeled Kristensen.
Troen på fremtiden blomstrer blandt verdens topchefer i detailbranchen, viser stor undersøgelse.
En mavepuster af dimensioner ramte store dele af detailhandlen, da udbruddet af coronavirus spredte sig over hele verden i foråret 2020.
Men nu er branchen ved at få vejret igen. I hvert fald er langt de fleste topchefer optimistiske, når de ser på udviklingen over de kommende tre år. Næsten 9 ud af 10 tror på vækst i perioden, viser den internationale undersøgelse - CEO Survey 2021 - fra konsulenthuset PwC.
Topcheferne i detailbranchen er en tand mere optimistiske i forhold til de resterende dele af det internationale erhvervsliv, hvor 88 procent forventer vækst.
- Detail- og forbrugsindustrien har været hårdt ramt af COVID-19, hvor forbrugertilliden virkelig har taget et dyk, og det gælder både her lokalt i Danmark, men også globalt, siger Henrik Trangeled Kristensen. Han er partner og detailekspert i PwC.
- De seneste målinger indikerer dog en forbedret forbrugertillid, og samtidig har danskerne opbygget en stor købelyst, hvilket virkelig kan sætte gang i forbruget i detail- og forbrugsindustrien, fortsætter han.
Mindre tro til resten af økonomien
Mens topheferne i detailbranchen har stor tiltro til vækst i eget hus, så er forventningerne til resten af økonomien væsentlig mere afmålte, viser undersøgelsen.
Blot 67 procent af topcheferne tror på økonomisk fremgang i det kommende år. På tværs af alle brancher svarer 76 procent positivt tilbage på det spørgsmål.
- Toplederne i detail- og forbrugsindustrien har isoleret set et lidt mere skeptisk syn på mulighederne i den globale økonomi i det kommende år, siger Henrik Trangeled Kristensen.
- Men sammenlignet med sidste års forventninger, hvor blot hver fjerde topleder troede på vækst i den globale økonomi, har de to brancher fået en markant højere tro på økonomisk fremgang, Henrik Trangeled Kristensen, siger han.
I PwC’s 24. CEO Survey blev der gennemført 5.050 interview i 100 lande. I alt har 79 danske CEO’er deltaget.
LÆS OGSÅ: Koncernen bag de danske 7-Eleven-butikker får ny topchef
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter