Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Trods stor usikkerhed kan topchef fremvise 172 mio. i overskud

Foto: detailfolk.dk



Friday den 19 March 2021 kl. 11:51 af: Kristian Holgersen

Coronakrisen var en kæmpe sten i skoen og forstyrrede endda topchefens nattesøvn. Men dansk gigant har stadig fast grund under fødderne.

På et tidspunkt begyndte topchefen for Ecco - Steen Borgholm - at blive en smule ængstelig over udbruddet af coronavirus, selvom den danske skogigant hele tiden har været godt rustet til at stå imod en krise.

Det siger han i et interview til Avisen Danmark i anledning af Eccos årsregnskab for 2020.

- Jeg kan huske, at jeg tilbage i marts vågnede midt om natten nogle gange og begyndte at lave regnestykker. Så kom jeg lige i tanke om nogle ting og skulle have styr på, hvordan det ville påvirke os. Men vi har aldrig været i panik, siger Steen Borgholm til avisen.

Coronakrisen endte da heller ikke med at pille økonomien i Ecco fuldstændig fra hinanden. Tilbagegangen er dog til at føle på:

Efter et 2020 præget af coronavirus og tvangslukkede butikker kan den enorme virksomhed lande et samlet overskud på godt 172 millioner kroner efter skat - i 2019 var gevinsten over en milliard, fremgår det af årsrapporten.

Samtidig falder omsætningen med rundt regnet 20 procent til et niveau lige omkring otte milliarder kroner.

- Resultaterne for 2020 afspejler følgevirkningerne af pandemien, som betød midlertidige lukninger af de fleste af vores butikker og en uhørt nedgang i vores indtjening. Men endnu en gang har vores forretningsmodel og organisation vist sig at være robust og klar på at rykke hurtigt, stiger Steen Borgholm i en kommentar til regnskabet.

Ifølge årsrapporten har Ecco 2.180 monobrand-butikker verden over, hvilket er 49 færre i forhold til 2019.

Tunge investeringer under pandemi

Midt i kriseåret har Ecco fortsat sine investeringer, som samlet set løb op i halvanden milliarder kroner. Så høj har den udgiftspost aldrig været før.

Blandt andet har virksomheden overtaget ejerskabet af de russiske Ecco-butikker og flere andre butikker i Mellemøsten og Holland. Derudover har udviklingen af digitale platforme også krævet tunge investeringer.

- Sko er hårdt ramt af krisen. Det viser både vores samt andres regnskaber. Når vi sammenligner os, ligger vi i den bedste tredjedel resultatmæssigt gennem 2020, siger Steen Borgholm til Finans.

- Vi har en styrke ved at være gældfrie og med finansielle muskler til at agere. Der skal i dag penge til at nå forbrugere. Salget afgøres ikke på strøget - men i den digitale tilstedeværelse. Her har vi valgt at investere og styrke os også under coronaperioden, siger Steen Borgholm.

LÆS OGSÅ: Stædige Ecco vinder langtrukken skattesag



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD