Trods stor usikkerhed kan topchef fremvise 172 mio. i overskud
Coronakrisen var en kæmpe sten i skoen og forstyrrede endda topchefens nattesøvn. Men dansk gigant har stadig fast grund under fødderne.
På et tidspunkt begyndte topchefen for Ecco - Steen Borgholm - at blive en smule ængstelig over udbruddet af coronavirus, selvom den danske skogigant hele tiden har været godt rustet til at stå imod en krise.
Det siger han i et interview til Avisen Danmark i anledning af Eccos årsregnskab for 2020.
- Jeg kan huske, at jeg tilbage i marts vågnede midt om natten nogle gange og begyndte at lave regnestykker. Så kom jeg lige i tanke om nogle ting og skulle have styr på, hvordan det ville påvirke os. Men vi har aldrig været i panik, siger Steen Borgholm til avisen.
Coronakrisen endte da heller ikke med at pille økonomien i Ecco fuldstændig fra hinanden. Tilbagegangen er dog til at føle på:
Efter et 2020 præget af coronavirus og tvangslukkede butikker kan den enorme virksomhed lande et samlet overskud på godt 172 millioner kroner efter skat - i 2019 var gevinsten over en milliard, fremgår det af årsrapporten.
Samtidig falder omsætningen med rundt regnet 20 procent til et niveau lige omkring otte milliarder kroner.
- Resultaterne for 2020 afspejler følgevirkningerne af pandemien, som betød midlertidige lukninger af de fleste af vores butikker og en uhørt nedgang i vores indtjening. Men endnu en gang har vores forretningsmodel og organisation vist sig at være robust og klar på at rykke hurtigt, stiger Steen Borgholm i en kommentar til regnskabet.
Ifølge årsrapporten har Ecco 2.180 monobrand-butikker verden over, hvilket er 49 færre i forhold til 2019.
Tunge investeringer under pandemi
Midt i kriseåret har Ecco fortsat sine investeringer, som samlet set løb op i halvanden milliarder kroner. Så høj har den udgiftspost aldrig været før.
Blandt andet har virksomheden overtaget ejerskabet af de russiske Ecco-butikker og flere andre butikker i Mellemøsten og Holland. Derudover har udviklingen af digitale platforme også krævet tunge investeringer.
- Sko er hårdt ramt af krisen. Det viser både vores samt andres regnskaber. Når vi sammenligner os, ligger vi i den bedste tredjedel resultatmæssigt gennem 2020, siger Steen Borgholm til Finans.
- Vi har en styrke ved at være gældfrie og med finansielle muskler til at agere. Der skal i dag penge til at nå forbrugere. Salget afgøres ikke på strøget - men i den digitale tilstedeværelse. Her har vi valgt at investere og styrke os også under coronaperioden, siger Steen Borgholm.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter