Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Nyt indkøbsfællesskab udfordrer Aarstiderne

Foto: Øko til Folket



Thursday den 11 December 2014 kl. 05:40 af: Freja Thorbech

Målet er gennemskuelige priser på økologisk frugt og grønt og en bæredygtig produktion, mens trækplastret er besparelser på op til 50 procent.

Kasser med økologisk frugt og grønt leveret direkte til døren. Det lyder umiddelbart bekendt, men alligevel er der et ekstra aspekt ved det nye projekt Øko til Folket, der adskiller det fra Aarstiderne, mener Tue Gade Holdensen, der er iværksætteren bag.

Han vil med sit projekt nemlig også forsøge at synliggøre, at økologisk frugt og grønt ikke nødvendigvis koster det, der står på prisskiltet i butikkerne.

- Det koster en sum penge at producere en vare, og derefter kommer der en masse ekstraomkostninger på som håndtering, betaling, distribution og så videre for at få den ud til forbrugeren. Det vi vil er at minimere den omkostning så meget som overhovedet muligt, siger Tue Gade Holdensen til detailfolk.

Derfor får Øko til Folket varerne pakket direkte ved leverandøren og herefter ryger kasserne ud i landet med hjælp fra Post Danmark. De mange led fra producenten via butikken til forbrugeren er altså sparet væk, og allerede her sparer man penge på de økologiske varer sammenlignet med, hvad man betaler i butikkerne. Samtidig er Øko Til Folket bygget op som en slags indkøbsfællesskab. Desto flere der får leveret kasser med frugt og grønt til den samme adresse, desto billigere bliver det i den sidste ende. Ideen er, at flere familier kan gå sammen om at få leveret kasserne til den samme adresse og dele fragtomkostningerne. Det har syv familier på Fanø allerede gjort, fortæller Tue Gade Holdensen, men betaling og tilmelding sker direkte på Øko til Folkets hjemmeside, så der ikke bliver problemer med økonomiske mellemværender familierne imellem. Det er også meningen, at man via Øko til Folkets hjemmeside og kommende app kan blive knyttet op på allerede eksisterende indkøbsfællesskaber i nabolaget, selvom man ikke kender de andre i forvejen.

Vil vise den reelle pris

Samtidig forventer Tue Gade Holdensen, at der kan komme flere besparelser til, desto større Øko til Folket vokser sig. Så begynder man at kunne indkøbe større mængder fra leverandøren og spare penge på små ting som indkøb af papkasser og tape. Samtidig er der på hjemmesiden gjort meget ud af at tydeliggøre, hvad kasserne med frugt og grønt koster i sig selv, ligesom det er helt tydeligt, hvor meget fragten koster.

- Hele markedet er uigennemsigtigt, og produkterne bliver unødvendigt dyre i den sidste ende. Med Øko til Folket handler det om at vise den rigtige pris. Det er både en fordel og en ulempe. Folk brokker sig eksempelvis over at skulle betale 59 kroner for fragt, når de får det gratis hos Aarstiderne. Men Aarstiderne har så bare gemt fragten i prisen, hvilket betyder, at de selv inkluderet fragten er 20-30 procent dyrere, end vi er, forklarer Tue Gade Holdensen.

Og selvom Aartiderne i princippet er den største direkte konkurrent, så håber iværksætteren alligevel, at der er plads til begge spillere på markedet.

- Hvis vi kigger på det helt firkantet, så er jeg i konkurrence med Aarstiderne. Jeg leverer stort set det samme produkt, men jeg håber alligevel, at jeg henvender mig til et andet segment, som fokuserer mere på spadestikket dybere i forhold til at få varerne til den reelle pris og skabe et bæredygtigt marked for frugt og grønt, siger Tue Gade Holdensen.

Handler ikke om at tjene penge

På spørgsmålet om, hvordan han skal tjene penge på projektet, kommer der et noget anderledes svar fra iværksætteren, der har stiftet ni andre virksomheder før Øko til Folket.

- Ambitionen er, at det skal fungere og løbe rundt. Og det skal skabe den værdi, at vi får økologiske fødevarer ud til så mange mennesker som muligt. Det handler i bund og grund om at gøre en forskel, mere end det handler om at tjene penge, siger han.

Selv arbejder han i en af sine andre virksomheder og klarer arbejdet med Øko til Folket ved siden af, men det er meningen, at der skal være penge til at ansætte en bogholder og et par folk i supporterfunktioner, efterhånden som projektet vokser sig større.

For Tue Gade Holdensen er det ønsket om at skabe en bæredygtig produktion, der er omdrejningspunktet. Det skal blandt andet også munde ud i et mindre madspild, for når salget af frugt og grønt foregår via en abonnementsløsning, kan Øko til Folket købe ind efter et reelt behov hos kunderne.

- Hvis du kigger i detailhandlens affaldscontainere, så ligger der en masse produkter, som egentlig er fine, men hvor efterspørgslen ikke lige var der. Når vi ved, hvor mange kasser vi skal ud med, kan vi minimere madspildet, siger Tue Gade Holdensen til detailfolk.dk.

LÆS OGSÅ: Dansk Erhverv: Butikker mangler politisk hjælp i kamp mod madspild



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD