Nye regler skal gøre brugeranmeldelser mere troværdige
De nye retningslinjer slår bl.a. fast
- At onlinetjenesten ikke bare er forpligtet til at fjerne ulovlige eller falske anmeldelser hurtigst muligt. Den skal også tage særlige skridt i gentagelsestilfælde for at sikre sig mod lignende krænkelser
- At erhvervsdrivende gerne må opfordre forbrugere til at indgive en anmeldelse. Men det skal tydeligt fremgå af den offentliggjorte anmeldelse, hvis forbrugeren har fået penge eller en anden belønning for det
- At onlinetjenesterne skal offentliggøre alle modtagne anmeldelser om en erhvervsdrivende, uanset om de er positive eller negative
- At anmeldelserne skal offentliggøres hurtigst muligt og inden for den samme frist
- At onlinetjenesterne ikke må forskelsbehandle anmeldelser ud fra, om de har en samarbejdsaftale med den pågældende erhvervsdrivende eller ikke
- At en onlinetjenestens logo eller mærke ikke må give forbrugerne indtryk af, at erhvervsdrivende, der benytter sig heraf, af den grund er sikrere at handle hos eller overholder lovgivningen, medmindre onlinetjenesten fører en effektiv kontrol med det
- At onlinetjenesten skal behandle klager fra en virksomhed eller en forbruger hurtigst muligt, og at såvel forbrugeren som den erhvervsdrivende altid har ret til at kommentere en offentliggjort anmeldelse.
Kilde: Forbrugerombudsmanden
Det er også til gavn for de erhvervsdrivende, at brugeranmeldelser nu skal gøres mere troværdige med et sæt nye retningslinjer, mener Dansk Erhverv.
Mange forbrugere tyr til online burgeranmeldelser, inden de eksempelvis shopper hos en bestemt butik.
Nu har Forbrugerombudsmanden lanceret nogle nye retningslinjer, der skal gøre brugeranmeldelserne mere troværdige.
De nye regler slår blandt andet fast, at onlinetjenesten, der udbyder anmeldelserne, ikke bare er forpligtet til at fjerne ulovlige eller falske anmeldelser hurtigst muligt. Den skal også tage særlige skridt i gentagelsestilfælde for at sikre sig mod lignende krænkelser
Derudover slår de nye regler også fast, at erhvervsdrivende som blandt andet detailkæder og butikker gerne må opfordre forbrugere til at indgive en anmeldelse. Det skal dog fremgå tydeligt af den offentliggjorte anmeldelse, hvis forbrugeren har fået penge eller en anden belønning for den (se flere retningslinjer i faktaboksen).
Kommer også de erhvervsdrivende til gavn
Og det er ikke bare noget, der kommer forbrugerne til gode. Også de erhvervsdrivende har glæde af de nye retningslinjer, mener man hos Dansk Erhverv.
- De erhvervsdrivende er interesserede i at skabe gennemsigtighed omkring brugeranmeldelserne, da det er en oplagt måde at komme i dialog med både tilfredse og utilfredse kunder, siger chefkonsulent Bo Dalsgaard i en udtalelse.
De nye retningslinjer for brugeranmeldelser træder i kraft 1. maj 2015 og omfatter onlinetjenester, der offentliggør brugeranmeldelser. Forhandlingsparterne bag retningslinjerne er Dansk Erhverv, Forbrugerrådet Tænk, Danske Medier, FDIH og DI Handel. Og hos Forbrugerombudsmanden er man glad for den brede opbakning til de nye retningslinjer.
- Der har hidtil ikke været regler for brugeranmeldelser på nettet, og onlinetjenesterne er på flere områder vidt forskellige. Jeg er glad for, at både forbrugernes- og erhvervslivets organisationer bakker op om mindstekravene i de nye retningslinjer. Det kommer både forbrugere og de erhvervsdrivende til gode, at der bliver skabt mere gennemsigtighed og klarhed om kravene, siger konstitueret forbrugerombudsmand, Benedikte Havskov Hansen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter