Ny vækstaftale skal fremme detailhandlens muligheder for digitalisering
Fakta
I forligsaftalen indgår:
- Der tilbydes digitale og særligt e-handelsvirksomheder rådgivning om, hvilke regler og krav der gælder ved eksport til andre EU-lande.
- Rådgivningen skal gøre det nemmere for virksomhederne at få overblik og skalere deres eksport til flere markeder på én gang. Indsatsen forankres i Statens Indre Markeds Center i Erhvervsstyrelsen, men vil foregå i tæt samarbejde med danske og udenlandske myndigheder.
- Regeringen fortsat vil have særligt fokus på håndhævelsen af reglerne for momsbetaling fra nethandlere baseret i udlandet, så der skabes lige vilkår på det danske e-handelsmarked.
- Etablering af digitaliseringspartnerskab på detail- og engrosområdet, der skal fremme brugen af digitale løsninger, herunder e-handel i branchen.
- Skræddersyet rådgivning til digitale virksomheder og e-handelsvirksomheder om regler og krav ved eksport til andre EU-lande
- Der afsættes 2,5 mio. kr. i 2015 til gennemførelse af aktiviteter i regi af partnerskabet for digitalisering af detailhandlen og rådgivning om e-handel til andre EU-lande.
Kilde: FDIH
Regeringen og Folketingets øvrige partier har indgået en aftale, der skal sætte turbo på digitaliseringen inden for bl.a. detailhandlen.
Sammen med Folketinget øvrige partier indgik regeringen torsdag en ny digital vækstaftale.
Den skal blandt andet sikre bedre mobil og internetforbindelse rundt om i landet, men samtidig give en digital håndsrækning til det danske erhvervsliv.
- Endnu flere virksomheder skal udnytte de digitale muligheder, gennem fx øget e-handel og brug af Big Data. Derfor indgår vi som led i aftalen et tæt samarbejde med branchen om at skabe et digitaliseringsløft i dansk detailhandel, siger erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) i en udtalelse.
Aftalen betyder blandt andet, at man vil etablere et digitaliseringspartnerskab på detail- og engrosområdet, der skal fremme brugen af digitale løsninger, herunder e-handel i branchen. Samtidig vil man skræddersy rådgivning til digitale virksomheder og e-handelsvirksomheder om regler og krav ved eksport til andre EU-land.
Og det er nødvendig, mener man hos Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), der repræsenterer en del af de danske netbutikker.
- Der er et akut behov for dansk detailhandel og i særdeleshed e-handlen, når vi her og nu kan konstatere, at udenlandske netbutikker henter over 23 mia. kr. årligt i Danmark via e-handel. Vi skal ændre den e-handelsubalance ved at sælge mere på udenlandske markeder, og den eksport skal løbes hurtigt i gang, siger public affairs chef i FDIH, Henrik Theil, i en udtalelse.
Glad for afsatte penge
Der afsættes 2,5 millioner kroner i 2015 til gennemførelse af aktiviteter i regi af partnerskabet for digitalisering af detailhandlen og rådgivning om e-handel til andre EU-lande.
Og det er man glad for hos FDIH, der løbende har leveret input forud for forliget, hvoraf mange er taget med i den endelige aftale.
- Vi er meget tilfredse med, at der allerede er sat penge af for at gennemføre tiltagene. Vi forventer, at der fokuseres på konkrete handlinger, som hurtigt kan eksekveres, hvilket passer med den aftale evaluering allerede til næste forår, siger Henrik Theil.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter