Konference: Digital omstilling og beliggenheder er fremtidens detail
Nye digitale muligheder, omnichannel og vigtigheden af de rette beliggenheder. Få de vigtigste highlights fra Retail Property-konferencen her.
Detailhandlen er under forandring.
Med digitaliseringen og de teknologiske muligheder har kunderne fået helt nye muligheder, men hvilke krav stiller det til fremtidens detailhandlere og deres beliggenheder. Det var omdrejningspunktet på konferencen Retail Property 2015 arrangeret af Estate Media.
Andrew Phipps, der er leder ejendomsfirmaet CBRE's detailhandels researchafdeling og Jeffrey Saunders, der er chefkonsulent hos Signal, startede med at sætte rammen for fremtidens detailhandel.
Begge lagde de vægt på, at internettets udbredelse såvel som den stigende brug af smartphones har ændret grundlaget for detailhandlen. Det er dog ikke ensbetydende med, at alt handel fremover kun vil foregå online.
- Jeg tror på, at der er en rolle for det fysiske i den digitale verden, sagde Jeffrey Saunders blandt andet fra scenen på Fisketorvet.
Han understregede samtidig, at man derfor skal tage spådommene om de fysiske butikkers død med et gran salt.
De nye digitale muligheder betyder, at kunderne kan handle, når og hvor de vil, og de bliver samtidig meget mere vidende, fordi de eksempelvis kan researche med mobiltelefonen, mens de står i butikken. Alt det er dagens detailhandlere nødt til at forholde sig til.
- De skal forbedre de værktøjer som personalet har til rådighed, så de kan stå på mål for den bedre kundeviden, sagde Jeffrey Saunders blandt andet.
Omnichannel er kommet for at blive
Også Andrew Phipps tog i sit oplæg udgangspunkt i de nye teknologiske muligheder. Han lagde stor vægt på, at omnichannel er kommet for at blive.
- Kunderne vil have en gnidningsfri oplevelse på tværs af kanaler, sagde han fra scenen.
Han lagde blandt andet stor vægt på, at der i dag ikke er nogen undskyldning for ikke at have et mobiloptimeret site, så kunderne kan tilgå ens netbutik fra mobil, tablet og computer.
Samtidig er de fysiske butikker nødt til at tilbyde noget mere i form af særlige oplevelser. Det var også noget af det, som Johannes Torpe, der blandt andet er kreativ direktør hos Bang & Olufsen og har designet nogle af kædens flagskibsbutikker, slog på i sit oplæg på konferencen.
- Fremtidens detailhandel er ikke baseret på, hvor mange butikker man har, men på den oplevelse man kan give i dem, sagde han blandt andet fra scenen.
Beliggenheden i fokus
En lignende melding kom fra retail director hos Joe & The Juice, Thomas Evald.
- Du er nødt til at skabe en attraktion, hvor folk ikke kun kommer for at shoppe, men også på grund af noget andet, sagde han i sin introduktion af den hurtigt ekspanderende kæde, der med udgangen af 2014 havde 73 butikker i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Island og Storbritannien.
Derfor kigger Joe & The Juice også efter muligheder for at lave forskellige former for samarbejde med detailhandlere. Det kunne eksempelvis være som man ser det i Magasin, men også som en shop-in-shop løsning, hvor juicekæden kan udnyttes til at tiltrække kunder.
- Vi kunne eksempelvis ligge i en H&M, Zara eller en lufthavn, hvor vi kan være med til at skabe en destination, hvor vi tilbyder opholdstid og dermed er med til at skabe mere salg i butikkerne omkring os, sagde Thomas Evald.
Han blev flankeret på scenen af Mikael Bruun, der er real estate manager hos IC Group. Sammen indgik de to i en debat om, hvad der betyder noget for dem, når der skal vælges fremtidige placeringer i detaillandskabet.
- Vi kan ikke bare vælge en high street placering, hvor der er en masse trafik. Vi er nødt til at vælge et sted, hvor det er kunderne til lige netop et af vores brands, der kommer forbi, forklarede Mikael Bruun.
Samtidig er det ikke bare den rette trafik og de rette kvadratmeter, der afgør, hvor man placerer en Peak Perfomance, Tiger of Sweden eller By Malene Birger-butik.
- Facaden skal matche vores DNA, sagde Mikael Bruun.
Både Joe & The Juice og IC Group satser på placeringer i større byer, dog af to forskellige årsager. For IC Group handler det om, at der skal være trafik nok, mens det for Joe & The Juice handler om at være placeret i områder, hvor folk har råd til at forkæle sig selv med og familien med kaffe, juice eller en sandwich flere gange om ugen.
Problematisk med manglende samarbejde
Også forskellen på shoppingcenter og highstreet blev berørt i debatten. Thomas Evald fremhævede shoppingcentrene som foregangssteder, der forsøger at skabe en samlet shoppingdestination ved også at inkludere et bedre mad- og drikkeudbud. Mere problematisk ser han mange high street-placeringer, hvor der ofte kun er fokus på ens eget i stedet for på et samarbejde.
- Det er et problem på high streets i dag, at udlejerne går efter at få en høj husleje i stedet for at se på det kombinerede shoppingtilbud, sagde han blandt andet, men fremhævede dog senere i debatten, at han aner en begyndende forandring.
Samme vurdering kom fra Peter Lassen, der er COO og partner i Colliers International Denmark, der også deltog i debatten.
- Desværre ser vi ikke så meget samarbejde mellem lejere og udlejere. I shoppingcentrene er de nødt til det, fordi det er en win-win situation for begge parter. Det sker ikke på high street placeringerne. Her arbejder udlejerne ikke sammen med lejerne, ligesom de enkelte lejere heller ikke arbejder sammen. Vi ser eksempelvis, at de lukker på forskellige tidspunkter, og det er et stort problem, sagde han og efterlyste en villighed til samarbejde.
LÆS OGSÅ: Ny konference sætter strategien tilbage på agendaen
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter