Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Highlights fra kæde- og butikscenterkonference

Foto: detailfolk.dk



Thursday den 6 June 2013 kl. 09:37 af: Freja Thorbech

De gode råd var mange, da flere profiler fra den danske detailbranche var samlet til konference i Herning.

”Kom og giv mig alle dine penge.”

Det var meget sigende Djämes Brauns radiohit, der mødte deltagerne på vej ind til pej gruppens ”Store kæde- og butikscenterdag” tirsdag i Herning.

Danskerne har nemlig 851,7 milliarder kroner stående i banken, som de lige så godt kunne bruge i den trængte detailbranche.

- Så pengene er derude, som direktør i pej gruppen og dagens konferencier Poul Erik Jakobsen udtrykte det i sin velkomst.

Det er anden gang, at pej gruppen afholder en kæde- og butikscenterdag, og dagen er tænkt som et forsøg på at give et overblik og dykke ned i de problemer, den danske detailhandel står overfor, forklarede Poul Erik Jakobsen fra scenen på Kunstmuseet Heart.

14 foredragsholdere var inviteret for at give deres bud på, hvordan pengene i fremtiden skal fiskes op af forbrugernes stramme lommer.

God service er nøglen

Og dagens program spændte vidt. De 150 tilmeldte deltagere blev blandt andet præsenteret for oplæg om digital integration af online og offline butikker, det danske centerlandskab, forbrugerhjernens mekanismer og to praktiske succeseksempler i form af Ecco og Jysk.

Søren Bechmann, der har skrevet bogen ”Service er marketing”, slog et slag for den gode service.

- Vi forventer dårlig service og bliver overrasket over den gode. Det burde være omvendt, sagde han fra scenen.

Han gav derfor de fremmødte et par gode råd, der kunne hjælpe dem med at sikre god service for deres kunder.

- Fokuser på at skabe et godt sidste touchpoint for dine kunder, sagde han og forklarede, at et godt sidste indtryk kan være med til at fastholde et positivt indtryk, selvom der har været et par uheldige situationer og bump på vejen.

Derudover handler det ifølge Søren Bechmann om at være klar over, hvad man gør, hvis noget går galt.

- Dem der har styr på det, har styr på deres service, sagde han og slog fast, at kunderne ikke forventer, at detailhandlen er perfekt, men de forventer, at man gør noget for det.

I en anden boldgade forklarede Peter Lund Madsen forbrugerhjernens mange mekanismer og de kampe, der foregår i hjernen, når forbrugeren går ind i en butik og skal tage stilling til, om der skal købes noget med hjem.

- Der er en evig konflikt mellem det, man har lyst til og det, man ved, er godt, forklarede han.

Samtidig er der en nedarvet primitiv angst, der spiller ind hos alle mennesker. Lige nu er der en kollektiv angst omkring den økonomiske situation og frygten for pludselig at stå uden penge, spiller derfor ind hos mange forbrugere, når de står nede i butikken.

En branche i rivende udvikling

Men der var meget mere end hjernes opbygning på dagens program.

Tilhørerne blev også præsenteret for en gennemgang af de to nye outletcentre, som åbner i løbet af de kommende år i henholdsvis Kolding og Høje Taastrup. Her blev myten om outletsalg præget af rod og papkasser aflivet.

Kasper Holst fra webdanmark gav de fremmødte nogle gode råd om, hvordan de digitale integreres i forretningen. Han sagde blandt andet, at det er vigtigt, at have styr på sin sortimentsstrategi, samspillet og synergien mellem samtlige kanaler og den gode kundeservice, som han mener, man bør centralisere.

- Jeg håber folk går hjem med eftertanke, som udmønter sig i praktiske tiltag. Vi går meget op i, at det ikke er teoretikere, der taler fra scenen, men folk der har været ude selv og have fingrene i lorten, sagde Poul Erik Jakobsen til detailfolk.dk ved dagens afslutning.

Og der er ikke mærkeligt, at de detailhandlende kan få brug for et par praktiske og gode råd. Udviklingen i branchen er nemlig gået stærkt.

- Det at drive detailhandel er en helt anden disciplin end for fem år siden, sagde direktør i pej gruppen Louise Byg Kongsholm i sit oplæg, der var en gennemgang af de retailtrends, der er oppe netop nu.

Den klassiske detailhandel bliver udfordret af såvel grænsehandel som outlet-salg og nethandel, slog Louise Byg Kongsholm fast. Samtidig fremhævede hun de tre hovedtrends, som, hun mener, vil dominere frem til 2015. Det er specialiseret retail, der kan få forbrugerne op ad sofaen, chross-channel, der rammer forbrugerne både online og offline og digital integration, der giver kunderne digitale muligheder i de fysiske butikker.

Succeshistorier som inspiration

Men det kan lade sig gøre at få succes i det danske detaillandskab, og netop det skulle to konkrete eksempler illustrere for dagens deltagere. Peter Bøgh Kerstens fra Ecco kunne fortælle om den succesrige skokoncerns 50-årige historie, mens Lars Larsen fortalte sin historie om, hvordan Jysks gode tilbud blev spredt til hele verden.

Og med succeserne i frisk erindring, blev samtlige deltagere sendt hjem med en opfordring til at kæmpe for at få forbrugernes opsparingskroner i kassen.

- Det er ingen undskyldning, at danskerne ikke har nogen penge, sagde Poul Erik Jakobsen i sine afsluttende bemærkninger og henviste igen til de 851,7 milliarder kroner, som samler støv på danskernes bankbøger.



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD