Ny tendens: Netbutikker angriber hinanden
Netbutikker verden over benytter sig i stigende grad af såkaldt negativ markedsføring, spørgsmålet er, om de danske netbutikker bruge lignende metoder i den pressede juletid?
Der er rift om kunderne, også i onlinebutikker. Og i stedet for at reklamere positivt for egen butik og produkter er flere netbutikker nu begyndt at angribe og svine hinanden til.
En sådan fremgangsmetode, kaldes negative markedsføring og kan for eksempel foregå ved, at en virksomhed lægger 'dårlige' og spamlignende links ud på en anden virksomhed - links, der for eksempel dukker frem, når kunderne søger på virksomheden på google.
- Negativ SEO i form af at skabe dårlige links til konkurrenter er nu ikke en ny foreteelse – det har været muligt i mange år, og det er desværre også blevet praktiseret længe af mere suspekte virksomheder. Det er på ingen måde en markedsføringsmetode, jeg vil anbefale eller tage del i, udtaler Thomas Rosenstand fra søgemaskineoptimeringsfirmaet Concept Interest i en pressemeddelse og tilføjer:
- ...for en webshop kan en måned ude af de gode placeringer betyde kolossale tab.
Danske angreb allerede begyndt
Angreb på virksomheder lavet af andre virksomheder er mest udbredt i udlandet, alligevel er man begyndt at se eksempler på den grove markedsføring i Danmark. Og ejeren af onlinevirksomheden Timm Texus, Halfdan Timm, mener at de danske netbutikker bør ruste sig til angreb især i den pressede juletid.
- Negativ SEO er blevet mere tilgængeligt end før og er noget, man som webshop bør være opmærksom på den risiko, siger han i en pressemeddelse.
Håber ikke det udvikler sig
Thomas Rosenstand håber og tror dog, at langt de fleste danske virksomheder holder sig fra at gå efter konkurrenterne på denne tarvelige måde.
- Heldigvis ser det ud til, at den danske del af SEO branchen med en enkelt undtagelse ser sig for gode til at beskæftige sig med denne lidet flatterende form for markedsføring. Det er mit håb, at det vedbliver at være sådan, så de danske netbutikker kan konkurrere på det, der giver kunderne de bedste fordele – nemlig priser, kvalitet og service, udtaler han i pressemeddelsen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter