Ny app vil lette træningen af detailansatte
Stifter og adm. direktør Christian Jaspers.
En ny app skal gøre det nemmere for butikker og kæder at holde træningen af de ansatte ved lige.
Det kan være svært for butikker og kæder at holde alle ansatte ajour med den seneste produktviden og de bedste salgsargumenter.
Det vil appen BetterSalesman nu gøre op med.
- Ideen er slet og ret at hjælpe detailhandlen med at få trænet deres folk i et miljø, som er meget flygtigt på flere forskellige planer. Du har både mange nye produkter, lanceringer og mange brands, som de ansatte skal kende til, men samtidig er der også et stort flow i forhold til personaleudskiftning. Det betyder, at det med gammeldags træning er næsten umuligt at holde alle folk ajour hele tiden, siger adm. direktør og medstifter Christian Jaspers til detailfolk.dk.
Han understreger, at det ikke er blevet lettere at holde alle opdateret med den nyeste viden efter afskaffelsen af lukkeloven, der betyder, at mange flere deltidsansatte er kommet til.
- De bliver slet ikke trænet, for det har man ikke ressourcer eller overskud til, men de er jo lige så vigtige i forhold til kunderne og den omsætning, der skal laves ude i butikkerne. Kunden kan jo ikke bruge det til noget, at de skal forvente noget mindre, fordi de kommer i kontakt med en deltidsmedarbejder. Sådan fungerer det ikke, siger Christian Jaspers.
Manglende viden koster salg
Hos BetterSalesman er argumentet, at mangel på produktviden og salgsteknik mange steder koster tabt salg og fortjeneste.
Derfor har man udviklet appen, der i sig selv er et stykke software, som virksomhederne selv kan fylde op med relevant viden.
Den fungerer ved, at en butik eller kæde kan lægge informationer ind i systemet, som medarbejderne skal lære. Det kan både være produktinformationer, nye kampagner, salgsargumenter og spørgeteknikker. Alle medarbejdere har adgang til informationen på tværs af organisationen og kan selv bidrage med input, ligesom der også er mulighed for at vurdere eksempelvis salgsargumenter efter, hvor godt man mener, de virker. Det betyder, at medarbejderne altid vil få informationen med den bedste vurdering først.
Ideen med at samle det hele i en app er, at udnytte den adfærd som mange brugere i forvejen har, hvor apps og smartphonen er en central del af hverdagen. Samtidig har man indbygget en form for spil-element, såkaldt gamification, der giver medarbejderne en ekstra motivation for at bruge appen.
- Det er en måde at gøre det sjovt at lære på. Alle, der arbejder med salg, har et lille konkurrencegen gemt i maven. Når medarbejderne bidrager med inputs eller ratings, optjener de point, og de kan holde øje med, hvor de ligger i forhold til resten af teamet, forklarer Christian Jaspers.
Hos BetterSalesman tror man på, at spilelementet vil tilskynde medarbejderne til oftere at åbne appen og gennemgå træningselementerne i frokostpausen, eller når der ikke er kunder i butikken. Appen giver selv en melding, når der tilføjet nyt indhold.
Det giver medarbejderne mulighed for kontinuerligt at holde sig opdateret. Noget, der samtidig giver dem bedre mulighed for at tage appens indhold til sig.
- Det er et af de principper, man bruger inden for mange helt basale læringsteorier. Det er mere effektiv at indlære ofte i mindre doser, end at lære meget en gang i mellem. Det viser alt forskning, forklarer Christian Jaspers.
En bred målgruppe
Målgruppen for appen er både mindre butikker og større kæder. Christian Jaspers anslår, at den vil være effektiv, når man alt imellem 10 og 8.000 medarbejdere.
Det var oprindeligt Christian Jaspers, der fik ideen til BetterSalesman, fordi han selv i forbindelse med et job som B2B-sælger manglede et redskab, der kunne, hvad appen kan. Han har lanceret appen sammen med Torben Thomassen og Tom W. Samuelsen. De har alle tre en baggrund inden for salg, marketing og kommunikation og har selv været ude og rejse privat kapital til det første step.
I første omgang vil stifterne have BetterSalesman udbredt i Danmark, men Christian Jaspers mener sagtens, at den på sigt kan klare sig uden for landets grænser.
- Vi skal i første omgang slå rødder et sted og have en platform. Det gør i Danmark, fordi vi selv har mange kontakter her. Ambitionen om på sigt at komme til udlandet er der, fordi vi har et produkt, der målretter sig til alle detailbutikker. Det er jo de samme udfordringer, man står i, lige meget om butikken ligger i Danmark, USA eller Tyskland, så konceptet er tænkt globalt fra starten, siger han til detailfolk.dk.
I første omgang blev BetterSalesman lanceret til iOS, men den er netop nu også kommet i en Android-version.
LÆS OGSÅ: Ekspert: Dårlige kundeoplevelser koster detailhandlen milliarder
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter