Sådan afhjælper app svage led i detailkæder
En velkendt udfordring i detailbranchen gav i 2012 en dansk virksomhed en idé, som virksomheden nu satser internationalt på.
- Vi har udviklet en digital platform, der via en brugervenlig app til smartphones og tablets gør det muligt for detailkæder at automatisere opgavestyring og administrere digitale tjeklister. Systemet hjælper vores kunder med at kvalitetssikre kampagneaktiviteter og sikre, at alle butikker er klar til kunder, inden de åbner.
Sådan fortæller Christoffer Weiss Borup, som er direktør og partner i Mobaro A/S.
En velkendt udfordring i detailbranchen gav i 2012 Mobaros stiftere en idé. Med udgangspunkt i kundeberetninger om mangelfuld rapportering og kommunikation mellem hovedkontor og butikker satte de sig for at finde en løsning.
På den baggrund har virksomhedens stiftere i løbet af de seneste tre år arbejdet med en række danske detailkæder omkring udvikling af et system, der gør det nemt for kædeledelsen hver dag at opsamle et detaljeret statusbillede over alle butikker.
Tættere på butikkerne
I et interview med detailfolk.dk forklarer Christoffer Weiss Borup, hvad Mobaros målsætning er med virksomhedens mobile app:
- Det er en kendt omstændighed, at den geografiske afstand mellem kædeledelsen og frontlinjen påvirker mulighederne for at lykkes med eksekveringen af konceptet i det daglige. Målet med Mobaro Retail har fra dag ét været at fjerne afstanden mellem kædekontoret og butikkerne i den daglige kædedrift.
LÆS OGSÅ: Sådan kan butikker booste deres salg og synlighed
Fordele og ulemper
- Hvilken respons har I fået fra de butikker, der bruger jeres app?
- Vi oplever positive tilbagemeldinger fra både butiks- og distriktschefer. Det output, vi genererer med løsningen, giver kædeledelsen mulighed for at få overblik og dokumentation for daglig eksekvering i alle butikker. Samtidig giver vi butikkerne en motorvej direkte til de af deres kollegaer på hovedkontoret, der kan supportere dem bedst i hverdagen frem mod deres fælles målsætning om at levere på både salgs- og kundeoplevelser.
- Hvilke ulemper har butikker ved at bruge jeres app?
- Der er selvfølgelig altid en indsats forbundet med at implementere nye arbejdsgange, men baseret på den feedback, vi får fra kunderne, er det ikke vores oplevelse, at løsningen er til ulempe for butikken. Faktisk nærmere tværtimod, svarer Christoffer Weiss Borup.
LÆS OGSÅ: Hårdt pressede tøjbutikker går nye veje
Satser internationalt
Mobaro Retail gik i luften i januar 2015. Indtil videre har appen brugere på 30 markeder. Desuden åbnede Mobaro i januar et salgskontor i UK og har planer om opstart af to nye kontorer inden udgangen af 2016.
- Vi har investeret massivt i at få platformen gennemtestet og optimeret i tæt samarbejde med en række større danske kæder. Systemet er i dag igangsat hos ti kæder, og vi har pr. 1. januar oprustet internt med henblik på kraftig skalering af vores salgsaktivitet i både Skandinavien og resten af Europa.
Artiklen fortsætter på næste side
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter