Netsucces sætter væksten på pause
En dansk netsucces, der har vokset sig stor på få år, vælger nu at sætte væksten på pause og fokusere mere på at udvikle sit koncept.
Selvom konceptet har vokset sig stort på bare fire år, vælger modeportalen Miinto, der sælger tøj for fysiske butikker online, at sætte væksten på pause.
- Vi fokuserer ikke på ekspansion i år, men trækker følehornene tilbage. Vi har på fire år ekspanderet til Danmark, Norge, Sverige, Holland og Spanien, som er fantastiske markeder for os. Men nu vil vi fokusere på konceptet, siger medstifter og adm. direktør Konrad Kierklo til detailfolk.dk.
Sidste år satte Miinto ellers fuld skrue på væksten, da man fik 30 millioner kroner i venture kapital fra nogle engelske investorer – penge som var allokeret til forbedring af produktet og ekspansionen.
Derfor gik man både ind på det engelske, irske og amerikanske marked, men lukkede ned igen kort efter.
- Især det engelske og amerikanske marked kræver simpelthen markant større investeringer, end vi havde til rådighed. Nu fokuserer vi på konceptet, forklarer direktøren.
Butikkerne skal bruges mere
Det øgede fokus på koncept betyder, at Miinto i langt højere grad end tidligere vil bruge de 600 tilknyttede danske butikker aktivt. Blandt andet derfor har Miinto udviklet et kassesystem, der giver modeportalen mulighed for, at komme i dybden med, hvad der sker ude i butikkerne. Det gør man både for at fange modetendenserne, men også for at skabe en større sammenhørighed mellem forbrugernes online og offline handel.
- Brugerne skal føle, at når de kommer ned i de fysiske butikker, kan de fortsætte den oplevelse, de har fået af os online. Det skaber en endnu højere grad af fællesskab med alle de butikker, vi har tilknyttet, forklarer Konrad Kierklo.
Det fællesskab vil man blandt andet forsøge at sikre ved en ny loyalitetsklub, man har på tegnebrættet og regner med at introducere i slutningen af året eller i starten af 2014. Her er tanken, at brugerne skal hente en Miinto-app. Med den kan man optjene point, både når man handler online og offline.
- Brugerne skal have den følelse, at ligegyldig hvor de er eller handler, så er de en del af klubben, siger Konrad Kierklo og forklarer, at det også betyder, at kunderne skal kunne gå ned i hvilken som helst Miinto butik og returnere et produkt, de har købt online.
- Vi skal bruge butikkerne meget mere som en force, siger han.
På sigt skal app’en også kunne sende informationer til butikkernes kassesystem, så medarbejderne kan modtage informationer om kunden, som vedkommende har oplyst til Miinto. Det kan eksempelvis være kundens skostørrelse eller foretrukne mærker. Alt sammen noget, der skal gøre købsoplevelsen mere personlig, forklarer Konrad Kierklo.
Vil prøve kræfter med ekspansion igen
Selvom Miinto har sat ekspansionsplanerne på pause i år, er det ikke ensbetydende med, at modeportalen ikke er klar til at gøre endnu et forsøg næste år.
- Der håber vi at kunne gå ind på et marked eller to, siger Konrad Kierklo og forklarer, at man gerne vil have underbygget konceptet mere, inden man for alvor går ind på eksempelvis et marked som det engelske.
- Det var en for stor økonomisk mundfuld for os. De konkurrenter, man kæmper med derovre, er ti gange så store og har helt andre budgetter at arbejde med. Men nu har vi prøvet det og fået en god viden med, og så tror jeg helt klart, at vi skal prøve kræfter med det igen på et tidspunkt, siger Konrad Kierklo til detailfolk.dk.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter