Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

En modeportals vej til succes

Det er gået stærkt for stifterne Konrad Kierklo (billedet), Mike Radoor og modeportalen Miinto siden starten i 2009.
Foto: Pressefoto Miinto.dk



Historien bag navnet

Exclusive Denmark. Det var det navn, de to iværksættere bag Miinto oprindeligt fremførte deres idé under. De var dog langt fra tilfredse med navnet. Tværtimod.

- Det var bare så kikset det navn, og vi var enige om, at det kunne vi ikke hedde, siger Konrad Kierklo.

I stedet begyndte en intensiv navnejagt på Google. Og her kom ordet ’minto’ pludselig i spil.

- Det er engelsk urbant slang og betyder alfahan. Det vil sige ham, der går foran alle de andre og gør det bedre. Det var ikke på grund af den betydning, at vi valgte navnet, men hvis det skal betyde noget, så er det da egentlig en meget fed betydning. Vi vil jo også gerne være dem, der gør det bedst på nettet, siger Konrad Kierklo og forklarer, at de også gerne ville finde et navn, der kunne gøre sig uden for Danmarks grænser.

Det ekstra ’i’ kom ind, så man kunne lege med ordets grafisk, og dermed blev Exclusive Denmark definitivt lagt på hylden til fordel for Miinto. 

Tuesday den 4 June 2013 kl. 11:52 af: Freja Thorbech

Fra handelsskoleprojekt til prisvindende koncept. Det er gået hurtigt for modeportalen Miinto.

Det startede egentlig som et handelsskoleprojekt, men er i dag et succesrigt onlinekoncept med tæt på 2200 tilknyttede butikker i hele verden. Et koncept, der for nyligt vandt to e-handelspriser.

Ideen til sitet opstod, fordi medstifter og adm. direktør Konrad Kierklo og barndomsvennen Mike Radoor oplevede problemer med at finde de gode tøjbutikker, når de tog fra hjembyen Odense til København for at shoppe.

- Vi havde svært ved at finde de rigtige tøjbutikker, der typisk ikke ligger på Strøget, men i sidegaderne. Det var dér, tanken opstod. Når vi havde den udfordring og boede i den tredjestørste by, hvordan havde de folk, der er fra endnu mindre byer det så? Spørger Konrad Kierklo retorisk.

De to iværksættere begyndte at forhøre sig om lysten til at komme på nettet blandt de små butikker. Her fik de mange indvendinger omkring besværet med at få de praktiske foranstaltninger som lager, shipping og online markedsføring på plads.

- Alle de her helt gængse problemstillinger, som er kæmpe store, hvis man er en lille butik. Der slog det os, at ved at samle dem alle, kunne vi få stordriftsfordele. Hvis alle giver lidt til kagen, så kan vi bygge en rigtig stor spiller, siger den adm. direktør til detailfolk.dk.

Og det gjorde de så. Med en økonomisk indsprøjtning fra Jesper Buch og Carsten Mikkelsen, der også står bag blandt andet Just Eat, gik Miinto i luften i april 2009.

En win-win ordning

I dag er Miinto er en online portal, der sælger tøj for fysiske butikker online. Konrad Kierklo lægger stor vægt på, at det skal være en win-win-ordning for både Miinto og butikkerne.

- Vi vil kun have penge, hvis vi giver dem penge, siger han og forklarer, at sender en kunde et produkt retur, så tager Miinto ikke kommission fra butikken, der har solgt produktet, forklarer han.

Er kunden tilfreds, så ordren går igennem, tager Miinto gennemsnitlig 12 procent i kommission.

- Vi vil gerne være fair. Butikkerne skal have penge, når dagen er omme, før vi skal have penge. Til gengæld er vi nu på et stadie, hvor vi kan se, at stort set alle de butikker, vi signer, de får succes med det samme, siger Konrad Kierklo.

Det hænger også sammen med, at man har ændret strategien for, hvordan man udvælger de butikker, der skal være en del af Miinto-familien, som Konrad Kierklo kalder det. Hvor det før var personlige holdninger til butikkernes produkter, der afgjorde, om man inkluderede en ny butik, kigger man i dag meget mere på søgetendenser på Google og på Miintos eget site. Samtidig er man i dialog med bloggere rundt om i landet, for at være up to date med de seneste trends og tendenser.

Fandt et hul i markedet

De mange tilknyttede butikker har taget godt i mod konceptet.

- Vi fandt ret hurtigt ud af, at der var et hul i markedet, siger Konrad Kierklo.

Og der findes da heller ingen direkte konkurrent til Miinto herhjemme. Det, der kommer tættest på, er Smartguy.

- Der dukker hele tiden nogen op, der prøver at gøre det samme som os. Men nu har vi omkring 600 butikker tilknyttet, og det betyder at adgangsbarrieren til markedet er høj. Nye spillere skal ud og overbevise vores butikker om, at de skal fravælge os. Og det er ikke en nem opgave, når vi giver dem så meget omsætning, som vi gør, siger direktøren og griner.

Han frygter heller ikke konkurrence fra udenlandske spillere på det danske marked, selvom der findes et koncept i England, der har mange ligheder med Miinto. Det har dog et meget mere eksklusivt fokus end det danske site.

Miinto vandt for nylig to priser ved den årlige prisuddeling for de bedste danske e-handelsvirksomheder. Modeportalen kunne tage priserne for bedste marketing kampagne og bedste værktøj til e-handel med hjem og især sidstnævnte vækker stor glæde hos direktøren.

- Vi er det, der gør, at butikkerne kommer online, og nu har vi fået en blåstempling på, at det mener eksperterne også, siger Konrad Kierklo stolt.

LÆS OGSÅ: Se alle e-handelsvinderne 2013



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD