Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Historien om en af Danmarks største onlinesucceser

Foto: Saxo.com



Historien bag navnet

Navnet Saxo.com stammer fra historie- og krønikeskriveren Saxo Grammaticus (ca. 1150-1220), der især er kendt for at skrive den omfattende Danmarkshistorie Gesta Danorum (Danernes bedrifter), der fylder seksten håndskrevne bind.

Oprindeligt blev Saxo.com stiftet af de to store forlag Gyldendal og Munksgaard, inden Jørgen Balle Olesens e-boghandel.dk overtog både navn og aktiviteter i 2005.

Friday den 24 May 2013 kl. 15:09 af: Freja Thorbech

Det er med udgangspunkt i en fysisk butik på Østerbro i København, at historien om en af Danmarks onlinesuccesser tager sin begyndelse.

Historien om en af de største spillere på det danske online marked for bøger starter i 1961 i en butik på Østerbrogade i København.

Her overtog ægteparret Inge og Per Olesen en boghandler, som de kaldte Olesen Bøger og Papir. Det er denne butik, som Saxo.com udspringer af, selvom webbutikken i dag er uafhængig af den fysiske butik.

Det var ægteparret Olesens søn, der med en stor interesse for internettet og dets muligheder i 2000 overtog forretningen og året efter startede e-boghandel.dk, som er det navn, onlineboghandleren markedsførte sig under frem til 2005

- Det var en ydmyg start. Der var ikke noget dankort, så det var noget med at få en ordre ind på mail, skrive fakturaen i hånden og pakke varen selv, husker Jørgen Balle Olesen, der i dag er adm. direktør i Saxo.com.

I dag har Saxo.com vokset sig til at være den største online boghandler herhjemme, og kæden havde sidste år en omsætning på 200 millioner kroner.

Købte den største konkurrent

I 2005 købte e-boghandel.dk konkurrenten Saxo.com, der på det tidspunkt var nogenlunde lige så stor.

- Da vi lagde dem sammen, blev vi med et slag de absolut største og fik en førerposition, og den har vi kunne holde lige siden. De andre var ikke rigtig kommet i omdrejninger, siger Jørgen Balle Olesen til detailfolk.dk.

Der er i dag omkring 35 forskellige webshops på det danske online bogmarked, men Saxo.com er den absolut største spiller.

Det er blevet understreget, efter onlineboghandleren for nyligt opkøbte endnu en markedsandel fra en konkurrerende virksomhed, nemlig den svenske kæde Adlibris, der er en af de førende internetboghandlere i Norden. Den svenske kædes danske afdeling er nu overtaget af Saxo.com.

LÆS OGSÅ: Dansk bog-gigant overtager konkurrent

Jørgen Balle Olesen tror, at Saxo.com’s udgangspunkt i en fysisk butik har haft en stor betydning for successen.

- Vi kom fra bogbranchen og havde en retailerfaring. Vi vidste en masse om produkterne og kunderne. Vi havde altså den faglige viden og vidste, hvad god kundeservice var. Det adskilte os fra de andre til at starte med. Efterfølgende har vi været gode til at se de nye digitale muligheder som netop muligheder og ikke trusler, forklarer Jørgen Balle Olesen.

Og så var opstarten lige efter internetboblen bristede i 2000 rigtig godt timet.

- Der var et hul efter dem som havde trukket sig tilbage eller var gået neden om og hjem, så det var et rigtig godt tidspunkt at starte på, fortæller den adm. direktør.

Branchen har tænkt for traditionelt

Jørgen Balle Olesen mener, at bogbranchen generelt har haft en tendens til at tænke for traditionelt uden at tage højde for udviklingen.

- Butikkerne skal simpelthen bare tage sig sammen. Det, der er den specielle udfordring i bogbranchen, er, at det har været en beskyttet branche med faste priser. Derfor har der ikke været et eneste incitament til at gøre sig god. Man fik det hele lidt forærende, siger han med henvisning til, at bogbranchen frem til 2001 havde faste priser på bøger.

LÆS OGSÅ: Endeligt nej til faste bogpriser

Han mener, at sammenfaldet af tre faktorer har gjort det endnu sværere for såvel boghandlere som forlag.

- Digitalisering, liberalisering og så en økonomisk krise oveni hatten har gjort udfordringerne i bogbranchen endnu større, siger Jørgen Balle Olesen.

Saxo.com har hovedkontor på Østerbro i København i nærheden af den oprindelige butik. Den fungerer stadig som udleveringssted for varer, som er bestilt til afhentning, selvom den er juridisk adskilt fra hele onlinedelen.

Onlineboghandleren har 25 fastansatte, og har outsourcet sine lageraktiviteter.



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD