Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Alle kender ROI, men har du fokus på ROE?"

- Morten Max, MAX - Retail Made Simple
Læs bloggen her

Netbutikker taber kunder: Årsagen vækker bekymring

Foto: detailfolk.dk



Hvorfor forlod du et køb?

- Fragten blev for dyr:18 procent

- Jeg var på vinduesshopping: 14 procent

- Jeg havde brug for mere betænkningstid: 11 procent

- Fandt det billigere et andet sted: 6 procent

- Der blev tilføjet gebyr: 5 procent

Kilde: FDIH

Torsdag den 6 september 2018 kl. 06:00 - Kilde: FDIH - 1

 

Mange kunder dropper deres indkøb på nettet, fordi fragten er for dyr, viser nye tal. Det bekymrer FDIH.

Hver femte gang forbrugerne forlader et køb på nettet, så er det på grund af fragtprisen. Det viser en undersøgelse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).

Udviklingen giver anledning til rynkede bryn.

- Det er desværre ikke overraskende, at vi år efter år kan se, at fragtpriserne får forbrugerne til at springe fra et køb, siger Niels Ralund, administrerende direktør i FDIH.

- Men det er bekymrende og frustrerende for netbutikkerne, da de reelt ikke kan gøre så meget. De kan jo ikke bare vride armen om på fragtvirksomhederne og tvinge dem til at sænke prisen, fortsætter han.

For de danske netbutikker gemmer tallene på flere dårlige nyheder. Fragtprisen er nemlig lavere hos de udenlandske konkurrenter, vurderer 45 procent af forbrugerne.

Hvert år tager netbutikker fra udlandet da også en større og større bid af danskernes forbrug, skriver FDIH.

Dræner pengekassen

Mange af netbutikkerne tilbyder gratis levering. Ifølge en FDIH-analyse fra sidste år er der tale om 52 procent. Men det er dyrt.

- Jeg smiler med det øje og græder med det andet, for det er positivt, at de danske netbutikker tager kampen op, men jeg ved også, at det er en meget dyr kamp. Og det er især de mindre netbutikker, der kan mærke det på bundlinjen, siger Niels Ralund.

De store spillere har simpelthen nemmere ved at forhandle gode aftaler hjem med fragtfirmaerne. En løsning kunne være at samarbejde om forsendelser, lyder et forslag fra FDIH.

LÆS OGSÅ: Stramning afvist: Momsfri handel fra kinesiske netbutikker kan fortsætte

Læs hele artiklen på FDIH


Flere detailnyheder Gå til forsiden

Kommentér denne artikel. (1) har kommenteret



Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:



Kommentarer

Søren


06-09-2018 13:47

Jeg mener også at det er forkert at kinesiske webshops kan tilbyde varer op til 20% billigere (momsfrit under 80 kr). Og alle som har modtaget varer fra Kina ved at den oplyste værdi ofte er sat alt for lavt.

Ud over dette, så kan Kinesiske webshops sende varer billigere til Danmark end hvad danske webshops kan.


 

Skriv kommentar med profil

> Log ind her, eller opret profil her


Skriv kommentar uden profil

> Vi benytter Google antispam løsning for din sikkerhed

Navn
E-mail (Vises ikke)
Husk den gode tone :-)






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD