Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Netbutikker taber kunder: Årsagen vækker bekymring





Hvorfor forlod du et køb?

- Fragten blev for dyr:18 procent

- Jeg var på vinduesshopping: 14 procent

- Jeg havde brug for mere betænkningstid: 11 procent

- Fandt det billigere et andet sted: 6 procent

- Der blev tilføjet gebyr: 5 procent

Kilde: FDIH

Thursday den 6 September 2018 kl. 06:00 - Kilde: FDIH

 

Mange kunder dropper deres indkøb på nettet, fordi fragten er for dyr, viser nye tal. Det bekymrer FDIH.

Hver femte gang forbrugerne forlader et køb på nettet, så er det på grund af fragtprisen. Det viser en undersøgelse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).

Udviklingen giver anledning til rynkede bryn.

- Det er desværre ikke overraskende, at vi år efter år kan se, at fragtpriserne får forbrugerne til at springe fra et køb, siger Niels Ralund, administrerende direktør i FDIH.

- Men det er bekymrende og frustrerende for netbutikkerne, da de reelt ikke kan gøre så meget. De kan jo ikke bare vride armen om på fragtvirksomhederne og tvinge dem til at sænke prisen, fortsætter han.

For de danske netbutikker gemmer tallene på flere dårlige nyheder. Fragtprisen er nemlig lavere hos de udenlandske konkurrenter, vurderer 45 procent af forbrugerne.

Hvert år tager netbutikker fra udlandet da også en større og større bid af danskernes forbrug, skriver FDIH.

Dræner pengekassen

Mange af netbutikkerne tilbyder gratis levering. Ifølge en FDIH-analyse fra sidste år er der tale om 52 procent. Men det er dyrt.

- Jeg smiler med det øje og græder med det andet, for det er positivt, at de danske netbutikker tager kampen op, men jeg ved også, at det er en meget dyr kamp. Og det er især de mindre netbutikker, der kan mærke det på bundlinjen, siger Niels Ralund.

De store spillere har simpelthen nemmere ved at forhandle gode aftaler hjem med fragtfirmaerne. En løsning kunne være at samarbejde om forsendelser, lyder et forslag fra FDIH.

LÆS OGSÅ: Stramning afvist: Momsfri handel fra kinesiske netbutikker kan fortsætte

Læs hele artiklen på FDIH


Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD