Netbutikker taber kunder: Årsagen vækker bekymring
Hvorfor forlod du et køb?
- Fragten blev for dyr:18 procent
- Jeg var på vinduesshopping: 14 procent
- Jeg havde brug for mere betænkningstid: 11 procent
- Fandt det billigere et andet sted: 6 procent
- Der blev tilføjet gebyr: 5 procent
Kilde: FDIH
Mange kunder dropper deres indkøb på nettet, fordi fragten er for dyr, viser nye tal. Det bekymrer FDIH.
Hver femte gang forbrugerne forlader et køb på nettet, så er det på grund af fragtprisen. Det viser en undersøgelse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).
Udviklingen giver anledning til rynkede bryn.
- Det er desværre ikke overraskende, at vi år efter år kan se, at fragtpriserne får forbrugerne til at springe fra et køb, siger Niels Ralund, administrerende direktør i FDIH.
- Men det er bekymrende og frustrerende for netbutikkerne, da de reelt ikke kan gøre så meget. De kan jo ikke bare vride armen om på fragtvirksomhederne og tvinge dem til at sænke prisen, fortsætter han.
For de danske netbutikker gemmer tallene på flere dårlige nyheder. Fragtprisen er nemlig lavere hos de udenlandske konkurrenter, vurderer 45 procent af forbrugerne.
Hvert år tager netbutikker fra udlandet da også en større og større bid af danskernes forbrug, skriver FDIH.
Dræner pengekassen
Mange af netbutikkerne tilbyder gratis levering. Ifølge en FDIH-analyse fra sidste år er der tale om 52 procent. Men det er dyrt.
- Jeg smiler med det øje og græder med det andet, for det er positivt, at de danske netbutikker tager kampen op, men jeg ved også, at det er en meget dyr kamp. Og det er især de mindre netbutikker, der kan mærke det på bundlinjen, siger Niels Ralund.
De store spillere har simpelthen nemmere ved at forhandle gode aftaler hjem med fragtfirmaerne. En løsning kunne være at samarbejde om forsendelser, lyder et forslag fra FDIH.
LÆS OGSÅ: Stramning afvist: Momsfri handel fra kinesiske netbutikker kan fortsætte
Læs hele artiklen på FDIHFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter