Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Musikkæde lancerer nyt koncept

Foto: Studio Apparel



Historien bag navnet

Studio Apparel var ”the obvious choice,” da der skulle findes et navn til det nye koncept, forklarer Lasse Giversen.

- Vi ville gerne tage noget af det, vi kommer fra, og kombinere det med det, vi går hen imod, siger han og forklarer, at studio udover at henvise til Stereo Studio også er et sted, hvor man optager musik. Apparel er et engelsk udtryk for beklædning. Kombinationen betyder altså musik og beklædning.
 

Wednesday den 14 August 2013 kl. 08:43 af: Freja Thorbech

Med et nyt koncept forsøger en stor dansk musikkæde at gøre det til en helhedsoplevelse at købe musik.

Eksperterne står i kø for at efterlyse nytænkning i den danske detailbranche, der på grund af en stadig større grad af digitalisering og e-handel er under konstant omvæltning.

LÆS OGSÅ: Disse butikker kan snart være fortid

Musikkæden Stereo Studio forsøger med et nyt koncept at tænke ud af boksen og gøre de fysiske butikker til mere end bare musikbutikker. Kæden har omdannet 13 af de klassiske musikbutikker til livsstilsbutikker med områderne 'Studio Apparel' integreret som en form for shop-in-shop.

Her er det meningen, at salg af musik, film, spil og bøger skal kombineres med blandt andet salg af modetøj.

Lasse Giversen er frontfigur på det nye koncept hos Stereo Studio. Han afviser, at lanceringen af Studio Apparel er et udtryk for, at kæden er i krise.

- Vi kunne sagtens have kørt videre som hidtil, men vi har valgt at finde på noget nyt for at give kunderne en helhedsoplevelse, når de kommer i butikkerne, siger han til detailfolk.dk.

Tanken er, at kunderne skal mødes af nye miljøer og produkter, der binder Stereo Studio sammen med modeverdenen og den danske musikscene.

LÆS OGSÅ: Ekspert: Sådan gentænker du den fysiske butik

Inspirationen er blandt andet fundet i trendy tøjbutikker rundt om i verden.

- Tøjbutikkerne forsøger hele tiden at trække tråde til musikbranchen ved eksempelvis at bruge LP’er i udstillingerne. Vi synes, at det er oplagt at gå den anden vej og trække tråde fra musikken til tøjdelen. Vi vil gerne lege med mikset af musik og tøj, forklarer Lasse Giversen om tankerne bag konceptet.

Personale skal lære af hinanden

Selvom det ikke er et udtryk for krise, at Stereo Studio lancerer Studio Apparel-konceptet netop nu, står de danske musikbutikker ved en skillevej.

I 2012 blev der for første gang solgt mere digital end fysisk musik i Danmark, og cd-salget faldt med 27 procent, viser tal fra musikselskabernes brancheorganisation IFPI.

- Den digitale udvikling er eksploderet de senere år, og det har givet os en udfordring på det fysiske område. Ofte er udfordringer godt, fordi det kan medføre nye idéer, tiltag og innovative tilgange til et produkt. Man kan sige, at vi bruger den digitale udvikling som afsæt til at skabe et nyt kapitel i Stereo Studios historie, siger direktør og indehaver, Frank Sørensen.

LÆS OGSÅ: Derfor vælger kunder de fysiske butikker

Stereo Studio har i løbet af de første uger af august rullet Studio Apparel-konceptet ud i 13 af kædens 20 butikker.

- Som det ser ud nu, bruger vi cirka 30-40 procent af butikkerne til vores kreative koncept. På sigt vil vi gerne fylde halvdelen af butikkerne, købe større lokaler og naturligvis føre konceptet ud til alle 20 butikker, forklarer Lasse Giversen.

Det vil stadig være det samme personale, der står bag disken, hvis man går ned i sin lokale Stereo Studio, men kæden har samtidig ansat en faguddannet tøjekspedient i de fleste af butikkerne.

- Personalet skal gerne udvikle og udveksle kompetencer, når de står sammen i butikken. Den bedste måde at lære på er ved at stå med det i hænderne, så dem, der ved noget om musik, lærer noget om mode og omvendt, siger Lasse Giversen.

Netshop på vej

Det er meningen, at det nye koncept også skal leve online. Lasse Giversen regner med, at man til foråret kan præsentere en ny webshop.

- Vi er i gang med at udvikle den nu, så konceptet kommer til at køre hele vejen rundt. Oplevelsen fra butikkerne skal gerne afspejle sig i hjemmesiden, og samtidig skal den ikke ligge langt fra det, man finder på Stereo Studios hjemmeside, siger han til detailfolk.dk.

Der er store forhåbninger til Studio Apparel hos Stereo Studio. Direktør Frank Sørensen vurderer, at det nye koncept i løbet af et år vil udgøre omkring 20 procent af omsætningen. Det svarer til mellem 40 og 50 millioner kroner.

Frank Sørensen åbnede den første Stereo Studio butik i Aalborg i 1975. Siden er kæden vokset og har i dag 20 butikker på landsplan.

LÆS OGSÅ: Kundekrav: Online og fysiske butikker skal samarbejde



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD