Modekæde i unåde på sociale medier
En sweartshirt, der giver associationer til en tragisk hændelse i USA's historie, har sendt Urban Outfitters ud i en shitstorm på sociale medier.
Det er ikke hvad som helst, man kan trykke på en trøje.
Det har Urban Outfitters måtte sande, efter kæden er kommet ud i et gevaldigt uvejr på de sociale medier. Modekæden har i sin webshop solgt en sweartshirt med det, der ligner blodpletter og påskriften 'Kent State University'.
Det er faldet mange for brystet og har fået folk til tasterne på de sociale medier, fordi sweartshirten bringer associationer frem til en tragisk begivenhed på netop Kent State University. Her blev fire ubevæbnede studerende i 1970 skudt under en protest mod Vietnam-krigen, da politiet åbnede ild og affyrede 67 skud på 13 sekunder. Episoden er siden blevet kendt som 4. maj massakren.
Forargede og chokerede kunder
Det har fået blandt andet Twitter til at koge over med kommentarer fra forargede brugere.
- Jeg troede ikke jeg kunne blive mere chokeret over dårlig smag, men dette ...., skriver en Twitter-bruger og linker til et billede af sweatshirten.
- Det er ikke en vintage bluse, det er en forfærdelig og stødende vittighed, Urban Outfitters I kan umuligt være så dumme, lyder det fra en anden.
Også på Facebook har modekæden måtte høre for sweartshirten. Her har Urban Outfitters slået funktionen, hvor folk kan skrive opslag på væggen fra. I stedet kommer kommentarerne i de opslag, som kæden selv her lagt ud. Her spørger flere ind til, om de produkter kæden fremviser også kommer med blodplettet, mens andre kalder kæden hjerteløs og ond.
Urban Outfitters har efterfølgende selv taget til genmæle på Twitter. Her skriver kæden blandt andet i et tweet:
- Urban Outfitters undskylder oprigtigt for enhver fornærmelse vores Vintage Kent State sweatshirt kan have forårsaget. Det var aldrig vores hensigt at hentyde til de tragiske hændelser, der fandt sted på Kent State i 1970, og vi er virkelig kede af, at denne vare blev opfattet sådan.
Derudover forsikrer kæden, at der ikke er tale om blod, men derimod misfarvning. Blusen er en del af kædens vintage kollektion, og der findes derfor kun et enkelt eksemplar, som ikke er blevet ændret i forhold til det oprindelige udseende. Hullerne er derfor også naturlige og skyldes slidtage.
Urban Outfitters har efterfølgende fjernet sweatshirten fra sin webshop for at undgå yderligere misforståelser. Modekæden er langt fra den eneste detailhandler, der er kommet i modvind på sociale medier på grund af uheldige designs. Tidligere har vi blandt andet her på detailfolk.dk skrevet om Zara, der solgte en børnebluse, der mindede om fangedragterne fra Nazi-tidens KZ-lejre.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter