Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Modekæde i unåde på sociale medier

Foto: Twitter



Tuesday den 16 September 2014 kl. 10:16 af: Freja Thorbech

En sweartshirt, der giver associationer til en tragisk hændelse i USA's historie, har sendt Urban Outfitters ud i en shitstorm på sociale medier.

Det er ikke hvad som helst, man kan trykke på en trøje.

Det har Urban Outfitters måtte sande, efter kæden er kommet ud i et gevaldigt uvejr på de sociale medier. Modekæden har i sin webshop solgt en sweartshirt med det, der ligner blodpletter og påskriften 'Kent State University'.

Det er faldet mange for brystet og har fået folk til tasterne på de sociale medier, fordi sweartshirten bringer associationer frem til en tragisk begivenhed på netop Kent State University. Her blev fire ubevæbnede studerende i 1970 skudt under en protest mod Vietnam-krigen, da politiet åbnede ild og affyrede 67 skud på 13 sekunder. Episoden er siden blevet kendt som 4. maj massakren.

Forargede og chokerede kunder

Det har fået blandt andet Twitter til at koge over med kommentarer fra forargede brugere.

- Jeg troede ikke jeg kunne blive mere chokeret over dårlig smag, men dette ...., skriver en Twitter-bruger og linker til et billede af sweatshirten.

- Det er ikke en vintage bluse, det er en forfærdelig og stødende vittighed, Urban Outfitters I kan umuligt være så dumme, lyder det fra en anden.

Også på Facebook har modekæden måtte høre for sweartshirten. Her har Urban Outfitters slået funktionen, hvor folk kan skrive opslag på væggen fra. I stedet kommer kommentarerne i de opslag, som kæden selv her lagt ud. Her spørger flere ind til, om de produkter kæden fremviser også kommer med blodplettet, mens andre kalder kæden hjerteløs og ond.

Urban Outfitters har efterfølgende selv taget til genmæle på Twitter. Her skriver kæden blandt andet i et tweet:

- Urban Outfitters undskylder oprigtigt for enhver fornærmelse vores Vintage Kent State sweatshirt kan have forårsaget. Det var aldrig vores hensigt at hentyde til de tragiske hændelser, der fandt sted på Kent State i 1970, og vi er virkelig kede af, at denne vare blev opfattet sådan.

Derudover forsikrer kæden, at der ikke er tale om blod, men derimod misfarvning. Blusen er en del af kædens vintage kollektion, og der findes derfor kun et enkelt eksemplar, som ikke er blevet ændret i forhold til det oprindelige udseende. Hullerne er derfor også naturlige og skyldes slidtage.

Urban Outfitters har efterfølgende fjernet sweatshirten fra sin webshop for at undgå yderligere misforståelser. Modekæden er langt fra den eneste detailhandler, der er kommet i modvind på sociale medier på grund af uheldige designs. Tidligere har vi blandt andet her på detailfolk.dk skrevet om Zara, der solgte en børnebluse, der mindede om fangedragterne fra Nazi-tidens KZ-lejre.

LÆS OGSÅ: Modekæde i modvind på sociale medier



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD