Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Ministerens måned som købmand: Sådan klarede han det

Foto: Colourbox



Fakta

Afviklingen af Dans Supermarked

Samlet omsætning: Omsætningen er steget 2,6 pct. sammenlignet med 2014. (Stigning 4,4 pct. ift. benchmark-butikkerne.)

- Konventionel og økologisk frugt og grønt: Stigning i omsætning på 218,2 pct. sammenlignet med 2014.

Fald i salg

- Omsætning af chips & snacks: - 15 pct.

- Omsætning af øl & alkohol: - 8 pct.

- Omsætning af sodavand: -7 pct.

Økologi

- Stigning i omsætning af økologi på 49 pct. (Stigning på 42,7 pct. ift. benchmark-butikkerne.)

- Butikkens økologiandel af samlet salg endte på 4,9 pct. - mod 3,9 pct. i 2014. Dvs. en stigning på 25,6 pct.

- Der blev ikke solgt økologiske kyllinger i 2014. I test-perioden blev der solgt for 2.592 kr.

- Stigning i omsætning af økologiske æg på 63,7 pct. ift. 2014.

Lokalevarer

- Omsætning af lokale fødevarer + 112 pct.

Monday den 20 April 2015 kl. 09:25 af: Freja Thorbech

Fødevareministeren har i en måned fungeret som uddeler i SuperBrugsen Hjallese. Nu er kassen gjort op. Se her, hvordan han klarede det.

Nu er kassen gjort op i SuperBrugsen i Hjallese, efter fødevareminister Dan Jørgensen (S) i en måned har fungeret som brugsuddeler. 

Dan Jørgesens detailkarriere blev skudt i gang med på baggrund af en udfordring fra Coops topchef Peter Høgsted, der ville have ministeren til selv at prøve kræfter med at øge salget af økologi, dyrevelfærd, sundhed og lokale fødevarer. Derfor fik han nøglerne til SuperBrugsen i Hjallese.

LÆS OGSÅ: Fødevareminister får eget supermarked

Og i løbet af den sidste måned er salget steget, og udviklingen for økologi har været flot (se resultater i faktaboksen).

- Jeg er meget stolt over det resultat, som jeg har skabt sammen med medarbejderne i Hjallese. Vi har øget salget, fået flere kunder og kørt 49 procent mere økologi igennem kassen, som de plejer, siger fødevareminister Dan Jørgensen i en udtalelse.

Svært at udbrede projektet

Ministeren slår derfor på tromme for, at detailhandlen lader sig inspirere af projektet.

- Med ganske enkle virkemidler kan detailhandlen sælge flere bæredygtige varer, uden det koster, når kassen skal gøres op. Det er godt købmandskab, og det viser, at der plads til forbedring ude i butikkerne. Nu håber jeg, at Coop og resten af detailhandlen, at de kan blive inspireret af eksperimentet, siger Dan Jørgensen.

Coop topchef Peter Høgsted mener dog, at der er udfordringer forbundet med at udbrede projektet.

- Eksperimentet har været en succes, og det har været sjovt at gennemføre. Men når vi ikke straks ruller det ud over hele landet, skyldes det, at der er forskel på vores kunder. Vores mål er at fordoble økologi-salget over de kommende fem år. Det gør vi ved at gøre i en takt, der passer vores kunders ønsker lokalt, siger han.

Han opfordrer i stedet ministeren til at sætte ind med politiske initiativer.

- Nu har vi eksperimenteret på min banehalvdel en måned. Nu er tiden til at gøre det på ministerens banehalvdel. Og der vil jeg foreslå, at vi indfører differentieret moms, som der er i alle andre lande i Europa, så sunde og økologiske varer bliver billigere – samt fjerne punktafgifter på sunde varer. Det er jeg overbevist om også vil fremme salget over hele landet – i mere end en måned, siger Peter Høgsted.

LÆS OGSÅ: Minister og butikker underskriver fælles charter for fødevarer



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD