Minister opfordrer modevirksomheder til at afprøve nye markeder
De danske modevirksomheder bør forsøge sig på de asiatiske markeder, mener Handels- og investeringsministeren.
Trods tilbagegang i eksporten er dansk mode er en god forretning.
Derfor opfordrer Handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr de danske modevirksomheder til at kaste sig ud på nye markeder.
LÆS OGSÅ: Danske brands på fælles eksporttogter
Det sker, fordi aktuelle tal viser, at eksporten i 2012 er gået tre procent tilbage i forhold til rekordåret 2011. Det er især salget til Sydeuropa, der er gået tilbage, men også det danske salg af modetøj til Frankrig og Benelux-landene er faldet.
- I den danske modebranchen står vi nu med en stærk underskov af mindre gazellevirksomheder med stor vækst, etablerede brands og hvor flere endvidere udmærker sig ved bæredygtig produktion. Disse virksomheder er klar til at indtage nye markeder, siger Pia Olsen Dyhr i en udtalelse.
Megabyer har potentiale
Ifølge ministeren handler det om at udnytte de muligheder, som blandt andet det asiatiske marked byder på. Det forventes, at omkring 90 procent af den globale vækst de kommende tre år vil ske udenfor Europa.
LÆS OGSÅ: Modevirksomheder trodser eksperter
- Vi skal have fokus på de europæiske vækstlommer som Norge, Sydtyskland og Polen, men virksomhederne skal også i gang på de nye vækstmarkeder i Asien. Her byder megabyerne på nye markedsmuligheder. Eksempelvis har flere virksomheder godt fat i Seoul og Taipei, som begge har et kæmpe potentiale. To storbyer med flere forbrugere end hele Norden tilsammen, siger Pia Olsen Dyhr.
Den danske mode- og tekstilindustri omsætter for mere end 30 milliarder kroner årligt. Mere end 80 procent af indtjeningen kommer fra salg uden for Danmarks grænser.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter