Modevirksomheder trodser eksperter
Eksperter råder modevirksomheder til at satse på nye markeder, men mange vil hellere udvide eksporten til allerede eksisterende markeder.
Der er nok af råd at hente hos eksperter, men mange danske modevirksomheder vælger alligevel at følge deres mavefornemmelser, når de beslutter, hvor de skal eksportere til.
Det skriver Børsen.
Ifølge flere eksperter, som avisen har talt med, er der store muligheder for vækst, hvis virksomhederne kaster sig ud på nye vækstmarkeder i stedet for at satse på Europa.
- Europa er generelt ved at udvikle sig til et museum, og væksten er begrænset. Men kun et fåtal af selv de større danske virksomheder er i dag på verdens hurtigst voksende detailmarked, Kina. Branchen har eksempelvis dér store uudnyttede muligheder, siger Henrik Spandet-Møller, der rådgiver danske modevirksomheder, til Børsen.
LÆS OGSÅ: 2013 bliver et godt år for modebranchen
Satser på det kendte
Alligevel vælger mange at satse på markeder, de kender. Eksempelvis er indehaver af den århusianske virksomhed Lau Rie, Henrik Hansen, af den overbevisning, at der er mere at hente på allerede eksisterende markeder i Skandinavien, Tyskland og det øvrige Europa end på nye markeder. Derfor er det også målet for Henrik Hansen og Lau Rie på næste uges modemesser i København.
LÆS OGSÅ: Modegiganter kæmper om niche-markeder
(Børsen)
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter